Centralne Biuro Antykorupcyjne poinformowało o zatrzymaniu 9 osób w związku z próbą utrudniania przetargu publicznego ogłoszonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Chodzi o największe postępowanie w historii spółki, na montaż systemu GSM-R.
Jak informuje CBA, 9 osób zostało zatrzymanych przez funkcjonariuszy katowickiej delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Wśród nich są kierownik i zastępca kierownika Zakładu Instytutu Łączności we Wrocławiu, pięciu przedstawicieli spółki starającej się o uzyskanie kontraktu oraz radca prawny i przedsiębiorca współpracujący z tą spółką. Do zatrzymań doszło na terenie Mazowsza, Górnego i Dolnego Śląska oraz na Pomorzu Zachodnim.
PLK narażona na miliard złotych straty
Prowadzone przez funkcjonariuszy CBA postępowanie dotyczy próby utrudniania przetargu publicznego ogłoszonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe pod nazwą „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach NPW ERTMS”. Zamówienie to dotyczyło funkcjonującego w większość państw Unii Europejskiej systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągów - pisze CBA.
Zatrzymane przez CBA osoby są podejrzane o podjęcie próby utrudnienia zamówienia publicznego, usiłowanie oszustwa na szkodę PKP PLK na ponad miliarda złotych, a także podjęcie próby działania na szkodę konkurencyjnego oferenta, a w przypadku funkcjonariuszy publicznych – pracowników Instytutu Łączności, także przekroczenie uprawnień oraz niedopełnienie obowiązków w celu osiągnięcia korzyści majątkowych. Wszyscy zostaną doprowadzeni do Prokuratury Regionalnej we Wrocławiu, gdzie usłyszą zarzuty.
Największa umowa w historii PLK, dwie opinie Instytutu ŁącznościUmowa na budowę systemu ERTMS/GSM-R na prawie 14 tys. km linii kolejowych
została podpisana w marcu 2018 roku z konsorcjum Nokii i SPC. To największe pojedyncze zlecenie w historii PKP PLK, warte 2,1 mld złotych netto. Podpisanie umowy poprzedził rekordowo długi przetarg,
rozpisany we wrześniu 2015 roku. Bardzo długo trwało postępowanie odwoławcze, w którym konsorcjum Kapsch i Porr twierdziło że konsorcjum Nokii nie będzie w stanie zrealizować prac o miliard złotych taniej od kosztorysu. Oferta Kapsch-Porr była z kolei bardzo zbliżona do budżetu zamawiającego. KIO
ostatecznie oddaliła odwołanie.
Podczas postępowania przed KIO głos w sprawie zabrał Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy (IŁ-PIB). Dwie jednostki Instytutu (w tym jedna z Wrocławia) przedstawiły wówczas odmienne zdanie w kluczowej dla realizacji projektu sprawie.
Dokładnie pisaliśmy o tym tutaj.