Cargounit odebrał dwie lokomotywy Vectron MS oraz zdecydował się kupić pierwsze elektrowozy Siemens Smartron na rynek rumuński.
Odebrane dwie lokomotywy Vectron MS dysponują mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostały wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Lokomotywy przeznaczone są do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Serbii i Holandii, opcjonalnie na terenie Rumunii oraz Bułgarii. Pojazdy z platformy Vectron posiadają już dopuszczenia do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach.
Cargounit zamówiła już łącznie 16 lokomotyw Vectron MS (
dostawę pięciu zakończono w końcu czerwca) oraz dodatkowe 20 sztuk w opcji do 2023 r. Teraz firma rozszerza swoją flotę o dwie zupełnie nowe lokomotywy od Siemens Mobility – Smartrony.
– Lokomotywa Smartron jest dostosowana do pracy przy prądzie zmiennym 15 kV/25 kV (jest więc jednosystemowa - dop. red.) oraz jest wyposażona w system kontroli pociągu PZB/LZB. Lokomotywa jest produkowana w standardowym kolorze niebieskim ‘Capri Blue’ i zamawia się ją przez specjalną platformę zakupową, jak podczas robienia zakupów w Internecie, co wpisuje się w świąteczny klimat. Jesteśmy dumni, że Cargounit jako nasz czołowy klient rozwija swoją obecność na rynku Europy Środkowo-Wschodniej, a nasze pojazdy z pewnością pomogą firmie w realizacji tego celu – powiedział Krzysztof Celiński, prezes zarządu Siemens Mobility.
Dwa Smartrony dla Cargounit zostały zakupione na rynek rumuński, chociaż lokomotywy mają także dopuszczenie do pracy w Niemczech i Bułgarii. Lokomotywy ważą ok. 83 ton i mają rozstaw osi 1435 mm. Dysponują mocą 5,4 MW z i maksymalną prędkością 160 km/h. Pojazdy zostaną dostarczone kolejno w III i IV kwartale 2022 r.
– Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z Siemens Mobility w zakresie dostaw sprawdzonych lokomotyw wielosystemowych Vectron MS (...). W 2021 roku Cargounit powiększył flotę o 13 nowoczesnych lokomotyw, w tym o
5 lokomotyw Vectron MS zakupionych z dofinansowaniem z CUPT oraz o 2 lokomotywy Vectron MS w listopadzie i grudniu bieżącego roku w ramach podpisanej z Siemens Mobility umowy na dostawę do 30 lokomotyw. Nasze plany na przyszły rok obejmują m.in. dostawę kolejnych 6 lokomotyw wielosystemowych Vectron MS oraz dodatkowo 2 lokomotyw Smartron na rynek rumuński – powiedział – powiedział Łukasz Boroń, prezes Cargounit.
Zakup dwóch Smartonów na rynek rumuński ma umocnić pozycję Cargounit jako poolu taborowego na tym rynku. Spółka widzi w Rumunii i państwach ościennych rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne lokomotywy. W Rumunii obserwuje ona podobne trendy w zakresie modernizacji floty lokomotyw, jakie mają miejsce od kilku lat w Polsce.
Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już blisko 100 elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich Cargounit, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.