Partnerzy serwisu:
Biznes

Cargounit nie będzie kupować używanych pociągów pasażerskich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
25-08-2022
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Cargounit nie będzie kupować używanych pociągów pasażerskich
Fot. Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy
Wsparta przez Fundusz Trójmorza, polska spółka Cargounit w ostatnich latach stała się jednym z pięciu największych pooli taborowych w Europie. Koncentruje się obecnie na nowych lokomotywach, których chce kupować 10 rocznie. Obecnie nma planów dotyczących taboru stricte pasażerskiego czy wagonów towarowych.

Założona w 2003 roku spółka Industrial Division zajmowała się początkowo sprowadzaniem zachodnich lokomotyw i ich sprzedażą na polskim rynku. Po dekadzie postanowiła postawić na leasing lokomotyw co zaowocowało gwałtownym rozwojem i zainteresowaniem funduszy; w 2016 roku większość udziałów kupił Abris Capital. Po kolejnych czterech latach, wszystkie udziały – od Abris oraz od założycieli – odkupił założony przez Bank Gospodarstwa Krajowego (ze wsparciem rumuńskiego Exim) Fundusz Trójmorza - czyli Three Seas Initiative Investment Fund.

To ciekawy fundusz, który zebrał już miliard euro kapitału w 11 krajach regionu – od Estonii po Chorwację i Bułgarię. Choć państwowy, zarządzany jest przez londyńską firmę doradczą Amber Infrastructure prowadzącą w sumie 8 takich klientów - i dziesiątki projektów na całym świecie. Właśnie otworzyli wspólnie biznes Cargounit w Rumunii.

Cargounit powiększa biznes i zyski

Po zmianie właściciela (oraz nazwy) Cargounit nie zmienił sposobu działania ani zarządzania. Dalej jest spółką o małym zatrudnieniu – zaledwie 30 osób – ale rosnącym kapitale taborowym. Obecnie posiada 100 elektrycznych i 85 spalinowych lokomotyw; od 2019 roku inwestuje tylko w nowy tabor, co – jak podkreśla prezes Łukasz Boroń – możliwe jest także dzięki wsparciu nowego właściciela. Finansowanie zapewnia łącznie siedem banków. Od przejęcia przez BGK rosną też zarówno zyski, jak i EBITDA Cargounit (o 30-40% w ciągu dwóch lat).

Obecnie realizowane są kontrakty z Siemensem (dostarczone 4 z 20 zamówionych Vectronów MS oraz 1 z 2 Smartronów). Do 2030 spółka chce potroić liczbę nowoczesnych lokomotyw - do ponad 100. Prawdopodobnie podczas targów Innotrans zostanie ogłoszone kolejne zamówienie na dostawy taboru.

Nie będą kupować używanego taboru

Rodzynkiem we flocie Cargounit są pojazdy pasażerskie 14WE, wykupione kilka lat temu z SKM Warszawa i zmodernizowane. Choć spółka nie ma problemu ze znalezieniem dla nich klientów (obecnie jeżdżą w Kolejach Śląskich), to ta gałąź biznesu raczej nie będzie na razie rozwijana. – W Polsce nie ma dużo miejsca na rynku wynajmu taboru pasażerskiego z powodu braku realnej konkurencji na rynku przewozów. Sytuacja może się zmienić około 2030 roku, kiedy skończą się długoterminowe umowy, a zaczną być organizowane przetargi – przewiduje Łukasz Boroń. Niewykluczone jednak, że szybkie lokomotywy Vectron MS Cargounitu pojawią się w jakimś okresie na czele pociągów przewoźników pasażerskich.

Jak dodaje prezes, używany tabor pasażerski zza granicy często nie spełnia potrzeb pasażerów, przyzwyczajonych do nowych, kupionych z dofinansowaniem unijnym składów. Z kolei koszt nowego zespołu trakcyjnego to ponad 30 milionów złotych – a poolom taborowym trudno pozyskać środki pomocowe (dedykowane bezpośrednio samorządom czy przewoźnikom) na taki zakup.

Również na rynku przewozów towarowych nowe lokomotywy są coraz bardziej preferowane. Choć ich koszt wynajmu jest wyższy, to lepsze parametry, komfort pracy czy bezawaryjność zachęcają przewoźników stawiających na efektywność. Cargounit nie ma też planów uruchomienia wynajmu wagonów. – To trochę inny rynek, na którym są już wyspecjalizowane podmioty – podsumowuje Łukasz Boroń.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Cargounit pozyskał ogromne pieniądze

Biznes

Cargounit pozyskał ogromne pieniądze

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Cargounit z dziewięcioma nowymi Vectronami

Tabor i technika

Osiem lokomotyw Gama Marathon z Cargounit pojedzie w Olavion

Tabor i technika

Osiem lokomotyw Gama Marathon z Cargounit pojedzie w Olavion

inf. pras., oprac. ms. 27 kwietnia 2023

Cargounit odbiera Vectrony i zamawia kolejne

Tabor i technika

Cargounit odbiera Vectrony i zamawia kolejne

inf. pras. Siemens Mobility 09 marca 2023

Cargounit odbiera Vectrony i zamawia kolejne

Tabor i technika

Cargounit odbiera Vectrony i zamawia kolejne

inf. pras oprac. JM 01 lipca 2022

Zobacz również:

Cargounit pozyskał ogromne pieniądze

Biznes

Cargounit pozyskał ogromne pieniądze

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Cargounit z dziewięcioma nowymi Vectronami

Tabor i technika

Osiem lokomotyw Gama Marathon z Cargounit pojedzie w Olavion

Tabor i technika

Osiem lokomotyw Gama Marathon z Cargounit pojedzie w Olavion

inf. pras., oprac. ms. 27 kwietnia 2023

Cargounit odbiera Vectrony i zamawia kolejne

Tabor i technika

Cargounit odbiera Vectrony i zamawia kolejne

inf. pras. Siemens Mobility 09 marca 2023

Cargounit odbiera Vectrony i zamawia kolejne

Tabor i technika

Cargounit odbiera Vectrony i zamawia kolejne

inf. pras oprac. JM 01 lipca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5