Pool taborowy Cargounit przedstawił szczegóły umowy na dostawy lokomotyw z Newagiem. Jak się okazuje, opcja przewiduje zamówienie jednostek wielosystemowych do wyjazdu poza granicę naszego kraju.
Wczoraj (2 sierpnia) informowaliśmy o
podpisaniu przez Newag umowy z Cargounit na dostawę dziesięciu lokomotyw elektrycznych sześcioosiowych ze spalinowym modułem dojazdowym za 183,9 mln złotych netto z opcją rozszerzenia o kolejne 20 sztuk. Teraz zamawiający przedstawił szczegóły jednego z większych zamówień na lokomotywy w historii Newagu.
Jak czytamy, zamówione lokomotywy 6-osiowe Dragon 2 dysponują mocą 5,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostaną wyposażone w moduł dojazdowy o mocy 500 kW spełniający najnowsze normy emisji spalin Stage V. Głównym atutem lokomotywy Dragon 2 jest bardzo wysoka siła pociągowa o wartości do 410 kN.
Podpisana umowa podstawowa obejmuje dostawę jednostek o zasilaniu polskim system 3kV; każdy elektrowóz zostanie wyposażony w moduł dojazdowy, czyli silnik spalinowy przeznaczony do pracy na bocznicach niezelektryfikowanych. Natomiast opcja dostawy obejmuje zarówno lokomotywy jednosystemowe Dragon 2 z modułem dojazdowym na rynek polski, jak i Dragon 2 MS z homologacją (dopuszczeniem) na Czechy i Słowację. Po realizacji opcji Cargounit będzie największym posiadaczem pojazdów Newag na wynajem w Polsce.
- Cieszymy się z podpisania umowy na dostawę do 30 lokomotyw Dragon 2 z modułem dojazdowym. Lokomotywy te zyskały uznanie wśród polskich przewoźników za sprawą dużej siły pociągowej, która pozwala na przewozy pociągów towarowych o masie brutto 4200 ton na liniach kolejowych o pochyleniu 7 promili, które spotykane są w wielu obszarach przemysłowych Europy Środkowo-Wschodniej. Istotnym atutem lokomotywy jest także wyposażenie w moduł dojazdowy o mocy 500kW, który pozwala na poruszanie się po bocznicach i odcinkach sieci kolejowej pozbawionych trakcji elektrycznej. Ponieważ lokomotywa Dragon 2 może się także poruszać na torach o dopuszczalnym nacisku 20,0 ton na oś, jest ona niezastąpiona dla wielu przewoźników towarowych. Rozszerzenie homologacji lokomotywy Dragon 2 poza Polską o Czechy i Słowację, a przyszłości o kolejne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, pozwoli także zagranicznym przewoźnikom kolejowym na skorzystanie z unikalnych własności trakcyjnych tego pojazdu – mówi Łukasz Boroń prezes Cargounit cytowany w komunikacie.
Pierwsze 10 zamówionych lokomotyw Dragon 2 z modułem dojazdowym przeznaczonych na rynek polski zostanie dostarczonych do Cargounit do końca 2025 roku,