Od czerwca na największej z wysp Balearów będzie można pojechać zupełnie nowymi wagonami. Wąskotorowe jednostki dostarczy CAF.
Oficjalnie Serveis Ferroviaris de Mallorca odpowiedzialny za tabor i jego obsługę na sieci kolejowej Majorki odebrał pierwszy z pięciu zamówionych dla wyspy elektrycznych pojazdów CAF. Wszystkie mają być na wyspie w czerwcu i wtedy rozpoczną kursowanie.
Ezety będą poruszać się pod siecią trakcyjną z napięciem 1,5 kV DC, są zbudowane z aluminium, co ogranicza ich wagę. Ma to niebagatelne znaczenie zwłaszcza na liniach wąskotorowych, gdzie istotne są niewielkie naciski na oś. Podobne pojazdy jeżdżą już w ramach połączeń Euskotren w Kraju Basków.
Kontrakt o wartości 54,6 mln euro został przyznany CAFowi przez Koleje Majorki na początku 2022 r. CAF zajmie się utrzymaniem jednostek przez dwa lata, szkoląc jednocześnie do tych zadań załogi własne operatora. Aż 90% zakupu zostało sfinansowane ze środków hiszpańskiego KPO.
Cała sieć kolejowa wyspy wygląda jak na poniższej mapie (źródło:
openrailwaymap.org).