Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

CAF z dużym kontraktem w Szwecji. Hybrydy na biodiesel

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
15-04-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
CAF z dużym kontraktem w Szwecji. Hybrydy na biodiesel
rys. CAF
Szwedzki przewoźnik kolejowy Transitio zamówiło od CAF 28 pociągów do ruchu regionalnego o różnym napędzie – elektrycznym oraz dwusystemowym – z możliwością jazdy do 200 km/h. Pojazdy oparte na platformie Civity Nordic będą przystosowane do pracy w bardzo niskich temperaturach. Jak podkreśla szwedzki przewoźnik, w zamówieniu liczyła się estetyka i funkcjonalność nowych pociągów, a nie – jak sam zaznacza – zmieszczenie jak największej liczby foteli w jednym składzie za wszelką cenę.

Zamówienie obejmuje 28 nowych pociągów regionalnych wraz z towarzyszącymi usługami utrzymania i wyposażeniem. 20 czteroczłonowych składów będzie napędzanych elektrycznie. Natomiast kolejnych 8 pojazdów to pojazdy dwutrakcyjne (hybrydowe), napędzane zarówno elektrycznie jak i silnikami spalinowymi zasilanymi biodieslem.

Pojazdy bimodalne obsłużą niezelektryfikowane odcinki linii kolejowych. Aby zaspokoić przyszłe potrzeby, uwzględniono również opcję obejmującą łącznie kolejnych 26 pojazdów, z których 7 to wariant dwusystemowy, a 19 to wariant z napędem elektrycznym.

Kontynuacja współpracy Transitio z CAF

Zamówienie jest kontynuacją podpisanej w 2014 umowy ramowej między Transitio a CAF-em. Podstawowy kontrakt opiewa na ponad 250 mln euro, a kwota ta prawie się podwoi, jeśli przewoźnik wykorzysta wszystkie dodatkowe opcje objęte umową. Pierwsze jednostki mają zostać dostarczone do końca 2023 roku.

Pociągi elektryczne będą miały 76 m długości i możliwość jazdy do 200 km/h. Zabiorą na pokład 190 pasażerów na miejscach siedzących. Pociągi dwusystemowe będą miały 67 metrów, co pozwoli zabrać 140 pasażerów na miejscach siedzących. W opcji zasilania z sieci trakcyjnej składy pojadą do 200 km/h, zaś w trybie pracy na silniku spalinowym – wyłącznie do 140 km/h.

Pociągi zaprojektowane przez CAF będą oparte na platformie Civity Nordic, zaprojektowanej do pracy w ekstremalnych warunkach pogodowych w przedziale od -40 st. C do + 40 st. C. Nowe składy poruszać się będą w czterech regionach Szwecji, a konkretnie w okręgu Jönköping, Kalmar, Kronoberg i Blekinge. Początkowo nowe pociągi będą kursowały na liniach Krösatågen i Kustpilen, zaś w tych ostatnich realizowany jest projekt elektryfikacji linii, co jest m.in. powodem podjęcia decyzji o zakupie dwusystemowych jednostek.

Transitio odmładza tabor i zwiększa ofertę

Zakup nowych pociągów ma na celu po części odmłodzenie posiadanego taboru, gdyż jak zaznacza Transitio, część pociągów koczy już okres użytkowania. Celem jest także zwiększenie liczby połączeń w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przewozy w ramach regionalnego systemu kolejowego Krösatågen (obsługuje Jönköping i Kronoberg oraz pobliskie powiaty). Transitio AB będzie kontrahentem i właścicielem pociągów, a następnie wydzierżawi pociągi do czterech wyżej wymienionych regionów w Szwecji.

– Wykonaliśmy solidną robotę w zakresie opracowania wymagań dla pojazdów. Zadbamy teraz o dobrą współpracę z dostawcą CAF na ważnych etapach projektowania i produkcji. Jesteśmy przekonani, że zaowocuje to nowoczesnymi i dobrze funkcjonującymi pociągami, którymi przyjemnie się będzie podróżować – mówi Magnus von Bahr, prezes AB Transitio.

Zamawiający podkreśla, że skupiał się na przemyślanym projekcie, zarówno pod względem estetycznym jak i funkcjonalnym, a nie – jak sam podaje – na maksymalizacji za każdą cenę liczby foteli w jednym składzie. Starano się opracować funkcjonalne pociągi, które są wygodne i przyjemne w prowadzeniu. Wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pociągów musi korespondować wizualnie z regionami, w których pociągi będą kursować. Czerwony kolor powinien przywodzić na myśl typową dla Szwecji borówkę brusznicę.

Regionalny transport kolejowy odgrywa kluczową rolę w transporcie regionalnym i międzyregionalnym w Szwecji. Projekt zakupu pociągów stworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego we wspomnianych już regionach, a także przyczyni się do zwiększenia ich atrakcyjności jako miejsca docelowego. Na przykład nowe jednostki będą przebiegać przez miasto Vimmerby, gdzie znajduje się popularne miejsce turystyczne w Szwecji: park rozrywki Astrid Lindgren's World, gdzie można odwiedzić choćby kultową Pippi Pończoszankę.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego

Tabor i technika

Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego

Mikołaj Kobryński 17 czerwca 2023

Hiszpański CAF zbuduje we Francji pociągi dla Afryki

Tabor i technika

Hiszpański CAF zbuduje we Francji pociągi dla Afryki

Michał Szymajda 12 kwietnia 2023

CAF podsumowuje rok 2022. „Historycznie najlepszy”

Biznes

Holandia chce zespoły trakcyjne od CAF

Infrastruktura

Holandia chce zespoły trakcyjne od CAF

Michał Szymajda 01 września 2022

CAF dostarczy więcej pociągów do zachodnich Niemiec

Infrastruktura

CAF dostarczy więcej pociągów do zachodnich Niemiec

Przemysław Farsewicz 17 lipca 2022

Zobacz również:

Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego

Tabor i technika

Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego

Mikołaj Kobryński 17 czerwca 2023

Hiszpański CAF zbuduje we Francji pociągi dla Afryki

Tabor i technika

Hiszpański CAF zbuduje we Francji pociągi dla Afryki

Michał Szymajda 12 kwietnia 2023

CAF podsumowuje rok 2022. „Historycznie najlepszy”

Biznes

Holandia chce zespoły trakcyjne od CAF

Infrastruktura

Holandia chce zespoły trakcyjne od CAF

Michał Szymajda 01 września 2022

CAF dostarczy więcej pociągów do zachodnich Niemiec

Infrastruktura

CAF dostarczy więcej pociągów do zachodnich Niemiec

Przemysław Farsewicz 17 lipca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5