Szwedzki przewoźnik kolejowy Transitio zamówiło od CAF 28 pociągów do ruchu regionalnego o różnym napędzie – elektrycznym oraz dwusystemowym – z możliwością jazdy do 200 km/h. Pojazdy oparte na platformie Civity Nordic będą przystosowane do pracy w bardzo niskich temperaturach. Jak podkreśla szwedzki przewoźnik, w zamówieniu liczyła się estetyka i funkcjonalność nowych pociągów, a nie – jak sam zaznacza – zmieszczenie jak największej liczby foteli w jednym składzie za wszelką cenę.
Zamówienie obejmuje 28 nowych pociągów regionalnych wraz z towarzyszącymi usługami utrzymania i wyposażeniem. 20 czteroczłonowych składów będzie napędzanych elektrycznie. Natomiast kolejnych 8 pojazdów to pojazdy dwutrakcyjne (hybrydowe), napędzane zarówno elektrycznie jak i silnikami spalinowymi zasilanymi biodieslem.
Pojazdy bimodalne obsłużą niezelektryfikowane odcinki linii kolejowych. Aby zaspokoić przyszłe potrzeby, uwzględniono również opcję obejmującą łącznie kolejnych 26 pojazdów, z których 7 to wariant dwusystemowy, a 19 to wariant z napędem elektrycznym.
Kontynuacja współpracy Transitio z CAF
Zamówienie jest kontynuacją podpisanej w 2014 umowy ramowej między Transitio a CAF-em. Podstawowy kontrakt opiewa na ponad 250 mln euro, a kwota ta prawie się podwoi, jeśli przewoźnik wykorzysta wszystkie dodatkowe opcje objęte umową. Pierwsze jednostki mają zostać dostarczone do końca 2023 roku.
Pociągi elektryczne będą miały 76 m długości i możliwość jazdy do 200 km/h. Zabiorą na pokład 190 pasażerów na miejscach siedzących. Pociągi dwusystemowe będą miały 67 metrów, co pozwoli zabrać 140 pasażerów na miejscach siedzących. W opcji zasilania z sieci trakcyjnej składy pojadą do 200 km/h, zaś w trybie pracy na silniku spalinowym – wyłącznie do 140 km/h.
Pociągi zaprojektowane przez CAF będą oparte na platformie Civity Nordic, zaprojektowanej do pracy w ekstremalnych warunkach pogodowych w przedziale od -40 st. C do + 40 st. C. Nowe składy poruszać się będą w czterech regionach Szwecji, a konkretnie w okręgu Jönköping, Kalmar, Kronoberg i Blekinge. Początkowo nowe pociągi będą kursowały na liniach Krösatågen i Kustpilen, zaś w tych ostatnich realizowany jest projekt elektryfikacji linii, co jest m.in. powodem podjęcia decyzji o zakupie dwusystemowych jednostek.
Transitio odmładza tabor i zwiększa ofertę
Zakup nowych pociągów ma na celu po części odmłodzenie posiadanego taboru, gdyż jak zaznacza Transitio, część pociągów koczy już okres użytkowania. Celem jest także zwiększenie liczby połączeń w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przewozy w ramach regionalnego systemu kolejowego Krösatågen (obsługuje Jönköping i Kronoberg oraz pobliskie powiaty). Transitio AB będzie kontrahentem i właścicielem pociągów, a następnie wydzierżawi pociągi do czterech wyżej wymienionych regionów w Szwecji.
– Wykonaliśmy solidną robotę w zakresie opracowania wymagań dla pojazdów. Zadbamy teraz o dobrą współpracę z dostawcą CAF na ważnych etapach projektowania i produkcji. Jesteśmy przekonani, że zaowocuje to nowoczesnymi i dobrze funkcjonującymi pociągami, którymi przyjemnie się będzie podróżować – mówi Magnus von Bahr, prezes AB Transitio.
Zamawiający podkreśla, że skupiał się na przemyślanym projekcie, zarówno pod względem estetycznym jak i funkcjonalnym, a nie – jak sam podaje – na maksymalizacji za każdą cenę liczby foteli w jednym składzie. Starano się opracować funkcjonalne pociągi, które są wygodne i przyjemne w prowadzeniu. Wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pociągów musi korespondować wizualnie z regionami, w których pociągi będą kursować. Czerwony kolor powinien przywodzić na myśl typową dla Szwecji borówkę brusznicę.
Regionalny transport kolejowy odgrywa kluczową rolę w transporcie regionalnym i międzyregionalnym w Szwecji. Projekt zakupu pociągów stworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego we wspomnianych już regionach, a także przyczyni się do zwiększenia ich atrakcyjności jako miejsca docelowego. Na przykład nowe jednostki będą przebiegać przez miasto Vimmerby, gdzie znajduje się popularne miejsce turystyczne w Szwecji: park rozrywki Astrid Lindgren's World, gdzie można odwiedzić choćby kultową Pippi Pończoszankę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.