W ubiegłym roku CAF przyjął nowe zamówienia o wartości ponad 6 mld euro. To wartość rekordowa – i większa o przeszło 60%, niż w latach 2021 i 2019. Mimo lekkiego spadku rentowności działalność rozwija się pomyślnie, w czym duży udział ma polski Solaris – to najważniejsze dane z rocznego bilansu, opublikowanego przez koncern.
Wartość przyjętych w ubiegłym roku zamówień wzrosła w stosunku do 2021 r. aż o 64%. Wynosi ona 6,205 mld euro. W trakcie realizacji są kontrakty o wartości 13,250 mld euro (wzrost o 37%). W obu przypadkach są to najlepsze wyniki w historii CAF.
Mimo tak dobrych wyników pogorszyły się najważniejsze wskaźniki kondycji finansowej. Marża EBITDA (zysk przed potrąceniem odsetek, podatków i amortyzacji podzielony przez całość przychodów) wyniosła 7,3% (o 1,4 punktu procentowego mniej, niż przed rokiem), a marża EBIT (stosunek zysku bez odsetek i podatków do wszystkich przychodów) – 4,4% (o 1,2 punktu mniej). Koncern tłumaczy to niezależnymi od siebie zmianami w otoczeniu makroekonomicznym i geopolitycznym – wzrostem kosztów i zakłóceniami łańcuchów dostaw (oba czynniki wynikają głównie z rosyjskiego ataku na Ukrainę i jego konsekwencji).
Akwizycja i praca nad własnymi rozwiązaniami
Wśród największych sukcesów odniesionych w ubiegłym roku wymienia dużą liczbę kontraktów zdobytych na kluczowych dla siebie rynkach: w Niemczech, Francji, Hiszpanii, w państwach nordyckich oraz w USA. Zdobywane tam zamówienia mają najczęściej co najmniej średnią wartość (od 300 do 800 mln euro). CAF podpisał z Kolejami Holenderskimi umowę na
60 półpiętrowych EZT, z Renfe – na
28 EZT do połączeń średniodystansowych z modułem bateryjnym, a ze Szwecją – na
25 jednostek. Koncern przejął od Alstomu i Bombardiera
zakłady w Niemczech i Francji (wraz z prawami do produkowanych w nich pojazdów Coradia Polyvalent i Talent 3), a także kontynuował prace nad prototypem własnego wodorowego zespołu trakcyjnego.
Ponad połowa (58%) pozyskiwanych zamówień dotyczy taboru kolejowego. Pozostałe części (po 14% każda) to autobusy, systemy zintegrowane (takie jak
„fioletowa linia” tramwajowa w Tel Awiwie wraz z taborem) oraz usługi. Najwięcej kontraktów (o łącznej wartości 2,368 mld euro) pozyskano w ostatnim kwartale roku. Największym pojedynczym rynkiem zbytu (13%) była Hiszpania.
Solaris – cenne ogniwo grupy
Dzięki
Solarisowi, który jest częścią grupy CAF od 2018 r., koncern został też liderem na europejskim rynku autobusów wodorowych (dostarczył ich dotychczas ponad 100, a na bieżący i przyszły rok ma już zamówienia na 80 kolejnych). Trend odchodzenia od silników spalinowych jest coraz silniejszy. Jak poinformowano w sprawozdaniu, pojazdy elektryczne stanowią już 50% zamówień na wszystkie autobusy, a trolejbusy – kolejne 13%.
Na początku ubiegłego roku polski producent zdobył największe w swoich dziejach zamówienie na elektryczne przegubowce –
183 takich pojazdów zostanie dostarczonych do Oslo. Liczba wszystkich pojazdów sprzedanych w 2022 r. przez Solarisa to 1492.