Nowe pociągi Oxygene produkcji hiszpańskiego CAF już w 2025 roku wejdą do użycia we Francji do obsługi konwencjonalnych relacji dalekobieżnych SNCF w ramach sieci Intercités. Pasażerowie na targach w Limoges mieli sposobność zobaczyć, jak będą przedstawiać się pojazdy w środku. Zaprezentowano bowiem model części nadwozia w proporcjach 1:1 wraz przestrzenią pasażerską. Miejsce prezentacji jest nieprzypadkowe, ponieważ Limoges jest jednym z miejsc, w których pojawią się nowe jednostki.
Elektryczne zespoły trakcyjne Oxygene produkcji hiszpańskiego CAF mają wejść do użytku jesienią 2025 roku. Będą obsługiwały połączenia dalekobieżne kategorii Intercités, czyli konwencjonalne, które nie przebiegają przez linie kolejowe dużych prędkości, jak ma to miejsce w przypadku kategorii TGV inOui, TGV Europe, czy niskokosztowych OUIGO Grande Vitesse, funkcjonujących wciąż w powszechnej świadomości jako po prostu TGV.
Intercités obsługiwane przez Oxygene pojawią się na relacjach z Paryża do Tuluzy przez Orlean i Limoges oraz do Clermont-Ferrand. W ramach odnowy sieci Intercités postanowiono podejść do sprawy kompleksowo - zakup nowych jednostek będzie połączony z pracami na liniach kolejowych tworzących wyżej wymienione ciągi. Nakłady inwestycyjne na ten cel opiewają na 800 mln euro.
Dziesięcioczłonowe, 188-metrowe jednostki Oxygene będzie charakteryzował stosunkowo wysoki udział miejsc siedzących pierwszej klasy, ponieważ wśród 420 miejsc siedzących w tym standardzie będzie aż 103. To wyraźnie więcej niż w eksploatowanych w PKP Intercity elektrycznych zespołach trakcyjnych ED160 i ED161, gdzie na 354 miejsca siedzące łącznie tylko 60 stanowią miejsca w pierwszej klasie, co należy tłumaczyć większym popytem na bardziej komfortowe podróże we wciąż zamożniejszych państwach Europy Zachodniej. Oznacza to także wzrost podaży miejsc siedzących o 20 w stosunku do dziś eksploatowanych standardowych składów wagonowych Corail. Ponadto w każdej jednostce znajdzie się miejsce dla dziesięciu rowerów oraz zaplecze dla usługi gastronomicznej świadczonej na wózku. Nie zabraknie także WiFi, gniazdek elektrycznych i portów USB, lampek do czytania po zmroku, czy systemu informacji pasażerskiej. Maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 200 km/h, a pociągi będą mogły korzystać zarówno z systemu zasilania 1,5 kV DC, jak i 25 kV AC.
Zakup 28 pociągów to inwestycja o wartości 700 mln euro. Co istotne, kontrakt zakłada możliwość pozyskania kolejnych 75 jednostek w ramach prawa opcji. Oxygene powstają w dwóch zakładach produkcyjnych należących do CAF: Bagnères-de-Bigorre we Francji oraz Besaino w Hiszpanii. Producent zapowiedział intencję zatrudnienia kolejnych 250 pracowników i przeznaczenia 30 mln euro na inwestycje właśnie we Francji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.