fot. Jean-Pierre Vergez-Larrouy, lic. CC BY-SA 3.0
Hiszpański producent taboru szynowego CAF otrzymał od hiszpańskich kolei państwowych Renfe zamówienie na 37 jednostek wąskotorowych. Pojazdy o rozstawie kół 1000 mm będą w większości elektryczne, jednak część z nich będzie miała dodatkowy moduł spalinowy. Wartość zamówienia to blisko ćwierć miliarda euro.
Nowo zamówione zespoły trakcyjne zastąpią obecnie eksploatowany, leciwy już tabor wąskotorowy. Skorzystają z nich mieszkańcy kilku regionów: Galicji, Asturii, Kantabrii, Kastylii i León oraz Kraju Basków, a także w okolicach Madrytu (linia Cercedilla – Cotos).
Zamówienie podzielono na dwie części. Pierwsza z nich składa się z dostawy 31 pojazdów oraz części zamiennych, a także z usługi utrzymania (ale tylko dla 12 jednostek) przez 15 lat. Ta ostatnia będzie wykonywana przez spółkę ACTREN, w której udziały ma zarówno Renfe, jak i CAF. 26 z nich będzie miało napęd elektryczny, a 5 pozostałych – dualny, co pozwoli im kursować także po liniach niezelektryfikowanych. Montaż modułu spalinowego ma być możliwy we wszystkich dostarczonych zespołach trakcyjnych. Nabywca zastrzegł, by konstrukcja jednostek umożliwiała ich przebudowę na napęd bateryjny lub z wykorzystaniem ogniw paliwowych. Przewoźnik może skorzystać w przyszłości z opcji zamówienia 7 dodatkowych pojazdów.
Część druga obejmuje dostarczenie 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi linii Cercedilla – Cotos. Również w tym przypadku przewidziano 15-letni kontrakt utrzymania nowego taboru. Usługa ma być realizowana w istniejących już zakładach w Cercedilli.
Bogate wyposażenie wszystkich jednostek oraz zastosowanie najnowocześniejszych technologii ma zapewnić wysoki komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Wyroby CAF mają zostać w pełni dostosowane do potrzeb pasażerów nie tylko o ograniczonej mobilności, ale także z dysfunkcją narządu słuchu. Za 37 pojazdów Renfe zapłaci prawie 250 mln euro.
Cała zamówiona przez Renfe flota pojazdów CAF będzie składała się z pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Producent podkreśla ekologiczny aspekt inwestycji w kolej. – Nie można zapominać, że kolej to jeden z kluczowych narzędzi walki z globalnym ociepleniem i wprowadzania zrównoważonej mobilności. Pociągi mogą zastępować inne środki transportu, zarówno na krótkich, jak i na długich dystansach. Ze względu na swoją pojemność i wydajność mogą odegrać kluczową rolę w transporcie przyszłości – głosi komunikat firmy.
W najbliższym czasie Renfe planuje wymienić znaczną część swojego taboru, nie tylko wąskotorowego. Przewoźnik zamierza wydać na ten cel nawet 5 mln euro. Według przewidywań również tu duża część zamówień może przypaść CAF, od dawna ściśle współpracującego z hiszpańskimi kolejami państwowymi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.