Hiszpańskie koleje państwowe zamówiły w CAF 28 elektrycznych zespołów trakcyjnych wyposażonych w dodatkowy moduł bateryjny. Kontrakt o wartości prawie 300 mln euro jest częścią programu wymiany taboru Renfe. Możliwe jest zamówienie dodatkowe o wielkości większej od podstawowego – informuje producent.
O przyznaniu zamówienia CAF zamawiający poinformował jeszcze w październiku. Wraz z pojazdami przewoźnik zamówił ich utrzymanie przez okres 15 lat, jednak – nietypowo – usługa taka ma obejmować tylko część zakupionego taboru (17 zespołów). Koszt całego kontraktu wynosi blisko 300 mln euro.
Nowe EZT mają być wykorzystywane na połączeniach średniego dystansu. Ich prędkość maksymalna to 200 km/h. Krótkie odcinki pozbawione sieci trakcyjnej lub zasilania w niej pojazdy będą mogły przejeżdżać dzięki modułowi bateryjnemu. Zarówno CAF, jak i Renfe podkreślają, że konfiguracja zamówionych pojazdów jest dowodem ich zaangażowania w osiąganie celów ekologicznych.
Oprócz zamówienia podstawowego przewidziano też prawo opcji. W ramach umowy Renfe może zdecydować się na zamówienie nawet 42 dodatkowych EZT.
Jak przypomina CAF, współpraca z firmą ma dla Renfe długą tradycję. Jednym z najnowszych jej przejawów jest zawarty w połowie 2020 r.
kontrakt na 37 wąskotorowych EZT do obsługi linii dojazdowych w Galicji, Asturii, Kantabrii, Kastylii i León, Kraju Basków i w okolicach Madrytu (linia Cercedilla – Cotos). 5 spośród pojazdów o rozstawie kół 1000 mm będzie miała napęd dualny (elektryczno-spalinowy).