Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bywa, że instruktorzy nie wiedzą, co oznacza pulsujące światło na przejeździe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-04-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Bywa, że instruktorzy nie wiedzą, co oznacza pulsujące światło na przejeździe
Fot. UTK
– Niestety bywa i tak, że instruktorzy, którzy przygotowują do egzaminów na prawo jazdy, w wielu przypadkach nie wiedzą, że pulsujące czerwone światło na sygnalizatorze przed przejazdem jest sygnałem zabraniającym wjazdu na przejazd kolejowy – mówi Tadeusz Ryś, przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych w komentarzu do tragedii na przejeździe kolejowym w Puszczykowie pod Poznaniem. Zginęło tam dwóch pracowników służby zdrowia.

3 kwietnia karetka pogotowia przejechała sygnał zabraniający wjazdu na przejazd kolejowy i znalazła się między zamkniętymi zaporami. Pojazd został doszczętnie zniszczony przez pociąg PKP Intercity, w wyniku wypadku zmarły na miejscu dwie osoby. Takie zdarzenie jest niestety powszechne – niedawno na przejeździe utknął nawet policyjny radiowóz.

30 sekund na życie

– Po włączeniu się sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, po 13 sekundach opadają rogatki. Po kolejnych 30 sekundach zazwyczaj na przejeździe jest już pociąg, a pokonuje on dystans kilometra właśnie w 30 sekund. Nie ma co liczyć, że zdążymy zareagować, gdy go zobaczymy. Apeluję o to, by nie ryzykować swojego życia i pod żadnym pozorem nie lekceważyć wskazań urządzeń na przejazdach. Jeśli jednak złamiecie przepisy i znajdziecie się pomiędzy rogatkami, macie dwa wyjścia: ewakuować się z pojazdu lub przejechać rogatkę. Apeluję – nie manewrujcie, macie tylko 30 sekund! – mówił do studentów Uniwersytetu Śląskiego Tadeusz Ryś.

Czy na kolei jest bezpieczniej?

Włodzimierz Kiełczyński z Biura Bezpieczeństwa w Centrali PKP PLK przedstawił w Katowicach, na konferencji w Wydziale Prawa i Administracji UŚ najświeższe dane dotyczące bezpieczeństwa na obszarze kolejowym. Liczba wypadków na kolei w Polsce pozostaje niemal niezmienna – w 2017 roku było ich 578, w 2018 – 575. W tej liczbie znajdują się wszystkie poważne zdarzenia, takie jak wykolejenia, zderzenia na przejazdach kolejowo-drogowych, zderzenia pojazdów kolejowych itp. W tej liczbie zmalała liczba wykolejeń: z 97 w 2017 do 85 poprzednim roku, a także liczba kolizji pojazdów kolejowych (z 75 do 47). Co ważne: w 2018 roku nie było ani jednej ofiary śmiertelnej ani ciężko rannej w wypadkach, gdzie odpowiedzialność ponosiłby zarządca infrastruktury.

– To dobre informacje zważywszy na to, że w Polsce rośnie też praca eksploatacyjna. Niemniej niektóre sytuacje wciąż bardzo nas niepokoją. Chodzi na przykład o rosnącą liczbę potrąceń pieszych na przejazdach kategorii A i B, czyli, paradoksalnie, najlepiej zabezpieczonych – powiedział Kiełczyński.

Specjalistę od bezpieczeństwa niepokoi także wzrost liczby ofiar śmiertelnych na przejazdach w wypadkach, które noszą znamiona samobójstwa. Niestety, w 2018 roku ponownie wzrosła liczba przejechania przez maszynistę sygnału „stój”. Niepokojące jest także to, że w 2017 roku na przejazdach kolejowo-drogowych zginęło 165 osób. W 2018 roku było już 199 ofiar śmiertelnych

[sprostowanie: dane te dotyczą ogólnej liczby wypadków śmiertelnych na kolei. W 2016 roku doszło do 214 wypadków na przejazdach kolejowych, w których zginęło 49 osób. Kolejne 120 zginęło na tzw. dzikich przejściach. W 2017 roku na przejazdach zginęły 42 osoby, a 29 zostało ciężko rannych. Oficjalnych danych za 2018 rok jeszcze nie ma - przyp. JM.).

Warto zaznaczyć, że od 2016 roku PKP PLK prowadzi szeroko zakroją akcję szkolenia instruktorów nauki jazdy w zakresie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk: Kiedy udrożnienie przejazdu na Oruni?

Infrastruktura

Gdańsk: Kiedy udrożnienie przejazdu na Oruni?

Roman Czubiński 04 kwietnia 2022

Krakowscy kierowcy boją się pociągów do Skawiny

Infrastruktura

Krakowscy kierowcy boją się pociągów do Skawiny

Kasper Fiszer 24 października 2021

Będzie więcej monitorowanych przejazdów kolejowych-drogowych

Infrastruktura

Ełk – Stare Juchy: Będzie bezpieczniejszy przejazd kolejowy

Infrastruktura

Zobacz również:

Gdańsk: Kiedy udrożnienie przejazdu na Oruni?

Infrastruktura

Gdańsk: Kiedy udrożnienie przejazdu na Oruni?

Roman Czubiński 04 kwietnia 2022

Krakowscy kierowcy boją się pociągów do Skawiny

Infrastruktura

Krakowscy kierowcy boją się pociągów do Skawiny

Kasper Fiszer 24 października 2021

Będzie więcej monitorowanych przejazdów kolejowych-drogowych

Infrastruktura

Ełk – Stare Juchy: Będzie bezpieczniejszy przejazd kolejowy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5