Od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy przez Tarnowskie Góry i Bytom przestał kursować ostatni pociąg dalekobieżny – IC Skarbek. Powróci dopiero za kilka lat, po zakończeniu modernizacji linii.
Na problem mieszkańców miast północnej części konurbacji górnośląskiej zwrócił nam uwagę jeden z parlamentarzystów. Chodzi o to, że po linii kolejowej nr 131 (Magistrala Węglowa) przez Chorzów Batory, Tarnowskie Góry i Bytom przestał od grudnia kursować ostatni pociąg dalekobieżny – IC Skarbek. Według jego źródeł, pociąg wycofano stąd w wyniku nieporozumienia – zakładano, że kursowanie pociągu nie będzie możliwe z powodu
modernizacji linii, która jednak wcale nie rozpocznie się w tym roku. Wykonawca musi bowiem najpierw ukończyć projektowanie.
Pociągi dalekobieżne nie wrócą przez kilka lat?
Sprawę wyjaśnia rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś. – Plany modernizacyjne zarządcy infrastruktury kolejowej, PKP Polskich Linii Kolejowych SA, obowiązujące na etapie konstruowania rocznego rozkładu jazdy 2020/2021, związane były z brakiem możliwości złożenia przez PKP Intercity SA wniosku o przydzielenie trasy pociągu po linii kolejowej nr 131 – informuje.
– Ze względu na
aktualizację przez zarządcę infrastruktury planów modernizacji tej linii, prowadzącej m.in. przez Chorzów, analizowane są możliwości skierowania niektórych pociągów na tę linię w ramach aktualizacji rocznego rozkładu jazdy 2020/202 – dodaje rzecznik ale zastrzega, że całkowite zamknięcie linii nr 131 na kluczowym w tej sprawie odcinku jest wyznaczone w całym rocznym rozkładzie jazdy 2021/2022. – Tak więc przetrasowanie pociągów po magistrali węglowej byłoby rozwiązaniem tymczasowym i trwającym ok. 6 miesięcy do czasu rozpoczęcia prac modernizacyjnych – wskazuje. Warto dodać, że linią wciąż kursują pociągi Kolei Śląskich.
Więcej pociągów po modernizacji
Jak dodaje rzecznik resortu infrastruktury, samo skierowanie pociągów przez Bytom i Tarnowskie Góry wynikało z prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 1. Na koniec podaje też jednak dobrą wiadomość dla mieszkańców:
po zakończeniu modernizacji – zgodnie z
zapisami Planu Transportowego, planowane jest uruchomienie od 2 do 4 par pociągów relacji Katowice – Warszawa przez Tarnowskie Góry (nie więcej, bo trasa podstawowa dla ciągu komunikacyjnego Katowice – Warszawa – Katowice realizowana jest przez Sosnowiec i Zawiercie).
Jak informuje Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, prace budowlane na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie przewidziano na lata 2022–2024.