Pod koniec maja rozpoczął się kolejny etap przebudowy linii kolejowej nr 131 w Bytomiu. Realizująca inwestycję na zlecenie PKP PLK, firma PORR, rozpoczęła prace związane z modernizacją historycznej, pochodzącej z 1929 roku hali peronowej dworca PKP. Roboty budowlane rozpoczęły się od piaskowania konstrukcji stalowej. Wykonawca demontuje też poszycie z blachy na ścianach szczytowych hali i ścianie bocznej od strony ul. Zabrzańskiej oraz wzmacnia konstrukcję hali i jej fundamentów.
– Przebudowa linii kolejowej nr 131 realizowana przez PKP PLK to bardzo ważna inwestycja dla naszego miasta. Zmodernizowana linia kolejowa to przede wszystkim zwiększenie komfortu jazdy dla pasażerów, ale również szansa na większą liczbę połączeń kolejowych, w tym dalekobieżnych – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
Wykonawca przebudowy linii kolejowej nr 131 realizuje prace na stacjach kolejowych w Bytomiu, Bytomiu - Karbiu i w rejonie stacji Bytom - Północny (Stroszek), która zostanie przesunięta w pobliże Centrum Handlowego M1.
Pod koniec maja rozpoczęły się także roboty związane z modernizacją hali peronowej dworca PKP przy pl. Wolskiego. Wymienione zgodnie z dokumentacją projektową uzgodnioną na etapie pozwolenia na budowę z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków zostanie całe pokrycie dachowe o powierzchni około 5600 mkw. i zastąpione dachem z blachy cynkowo-tytanowej wraz z przeszkleniami na świetliku oraz ścianach szczytowych hali peronowej.
Rozpoczęte pod koniec maja prace modernizacje hali peronowej będą kontynuowane w najbliższym czasie, a wykonawca skupi się w pierwszej części na dalszym wzmacnianiu konstrukcji hali oraz demontażu poszycia dachowego.
Oprócz prac w hali peronowej bytomskiego dworca PKP, przebudowa obejmie także wiadukty kolejowe nad ul. Dojazd, Chorzowską i Sienną, z kolei na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa. Warto dodać, że układ torowy stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej. Po zakończeniu prac zostanie zwiększona nie tylko przepustowość stacji, ale rozdzielony będzie także ruch towarowy od pasażerskiego.
Warto dodać, że w 2024 roku będą jeszcze realizowane prace związane z przebudową kolejnego przęsła wiaduktu na Zamłyniu, po którym obecnie prowadzony jest ruch kolejowy pociągów towarowych. Prace będą mogły się rozpocząć jednak dopiero po oddaniu przebudowywanego przejścia podziemnego pod dworcem PKP od strony pl. Wolskiego.
Prace modernizacyjne na odcinku Centralnej Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W pierwszej fazie na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Stary powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, a także zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa, perony na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Z kolei na odcinku linii nr 131 w Bytomiu zmodernizowane zostaną stacje w Bytomiu, Bytomiu - Karbiu, a stacja Bytom - Północny zostanie przesunięta o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek.
Więcej o całej inwestycji
można przeczytać tutaj.PKP Polskie Linie Kolejowe realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 roku.