Wraz z wejściem w życie marcowej korekty rozkładu jazdy pasażerowie będą mogli zacząć korzystać z nowego przystanku na Stroszku. Jego budowa jest elementem większej inwestycji obejmującej przebudowę śląskiego odcinka tzw. Węglówki. Wszystkie prace w ramach kontraktu mają zostać sfinalizowane w tym roku, co oznacza ok. roczne opóźnienie względem pierwotnych założeń.
W grudniu po wieloletniej przerwie podróżni zaczęli korzystać ze zmodernizowanych przystanków kolejowych zlokalizowanych przy linii nr 131 Chorzów Batory – Tczew na terenie województwa łódzkiego. Po zakończeniu robót na odcinku
od Ruśca Łódzkiego do Zduńskiej Woli Karsznic zarządca infrastruktury przygotowuje się do otwarcia nowo wybudowanego przystanku na śląskim odcinku „Węglówki”. Obiekt ma przyjąć pierwszych pasażerów w niedzielę 9 marca.
Drugi nowy przystanek na Śląsku
Z przystanku skorzystają
pasażerowie Kolei Śląskich. PKP PLK zapewniają, że pozytywny wpływ na komunikację w regionie będzie miała zresztą cała inwestycja, w ramach której powstał bytomski obiekt. – Na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie wymieniliśmy tory, rozjazdy, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowy, trzeci tor na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zwiększy przepustowość trasy, a prędkość pociągów wzrośnie – opisuje Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Pociągi pasażerskie mają kursować po trasie z szybkością do 140 km/godz., a towarowe – do 120 km/godz. – Lepsze przejazdy zapewniają nowy przystanek Chorzów Uniwersytet oraz wygodne stacje, m. in. Chorzów Miasto, Bytom i Radzionków – stwierdza nasza rozmówczyni. Wspomniany nowy obiekt w Chorzowie
funkcjonuje od 15 grudnia ubiegłego roku.
Rozszerzenie sieci przystankowej ma zwiększyć dostępność kolei dla mieszkańców. Istotnym aspektem ma być też poprawa przepustowości i parametrów technicznych w kontekście ruchu towarowego prowadzonego po „Węglówce” z Górnego Śląska nad Bałtyk. – Sprawny przejazd dłuższych i cięższych składów będzie możliwy po przebudowie mostów, wiaduktów i przepustów – zapowiada przedstawicielka PKP Polskich Linii Kolejowych.
Rok opóźnienia realizacji prac
Wartość całej inwestycji sięga 1,4 mld zł. Jest ona dofinansowana w ramach unijnego programu FEnIKS 2021-2027.
Wykonawcą robót jest Porr. – Lata realizacji inwestycji to 2020-2025 – stwierdza Katarzyna Głowacka. Wszystkie zaplanowane działania powinny zatem zostać sfinalizowane w ciągu kilku miesięcy. Oznacza to opóźnienie względem pierwotnego harmonogramu, bo
w 2020 r. PKP PLK chciały, by inwestycja zakończyła się w 2024 r.