Znaczenie transportu szynowego w konurbacji górnośląskiej w perspektywie lat 2014-20 nie będzie tak znaczące, jak by się tego można było spodziewać – przewidują władze Bytomia kierunek rozwoju transportu zbiorowego w najbliższych latach.
Nie zmienia to jednak faktu, że bytomscy samorządowcy planują one znaczący rozwój w najbliższych latach poszczególnych segmentów publicznego transportu zbiorowego, także szynowego. Wśród planów jest m.in. budowa nowej, 9-kilometrowej linii tramwajowej.
Drogi, węzeł przesiadkowy, remonty chodników…
Adam Grzesik z UM w Bytomiu przedstawił na naszą prośbę wykaz głównych inwestycji transportowych, jakie planowane są, w obrębie unijnej perspektywy finansowej 2014-20, w tym mieście. Grzesik wskazał cztery inwestycje, które określił mianem „najważniejszych”, a także dwie inwestycje komplementarne – obie związane przede wszystkim z modernizacją istniejącej sieci tramwajowej oraz budową jednej nowej linii.
Do najważniejszych inwestycji, władze Bytomia zaliczają:
-
Budowę Bytomskiej Centralnej Trasy Północ-Południe. Projekt polega na budowie drogi, która stanowić będzie połączenie istniejących dróg krajowych przebiegających przez Bytom: od strony północnej DK 11, a od strony południowej DK 79 (Drogowej Trasy Średnicowej) w kierunku Chorzowa i Katowic oraz Świętochłowic. Realizacja BCT pozwoli na odciążenie natężenia ruchu w kierunku południowych dzielnic i sąsiednich miast. Po wybudowaniu BCT i zmianie przebiegu DK 94 na obwodnicę Bytomia możliwa będzie zmiana przebiegu drogi wojewódzkiej nr 925 na odcinku od ul. Zabrzańskiej do ul. Strzelców Bytomskich jako kontynuację obecnego ciągu komunikacyjnego i wytworzenie dogodnego dojazdu do węzła „Bytom” autostrady A1 dla ruchu nie tylko regionalnego, ale również subregionalnego;
-
Budowa połączenia autostrady A1 i A4, etap I. Założeniem inwestycji jest zmiana przebiegu DK nr 79 na terenie miast Katowice, Chorzów, Bytom od węzła z ul. Katowicką do Al. Jana Pawła II;
-
Budowa węzła przesiadkowego przy placu Wolskiego (w rejonie dworca kolejowego) wraz z przystosowaniem układu komunikacyjnego (projekt planowany do realizacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych).
-
Rewitalizacja ciągów pieszych, drogowych w śródmieściu oraz płyty Rynku. Inwestycja jest ściśle powiązana z planem budowy węzła przesiadkowego przy dworcu.
Nowa linia tramwajowa i modernizacja istniejących torowisk
Do miana projektów komplementarnych, władze Bytomia zaliczają natomiast inwestycje, których beneficjentem są Tramwaje Śląskie. Pierwszym z nich jest II etap modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Śląskiej, a drugim – zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego.
W ramach pierwszego zadania, na terenie Bytomia ma być przebudowane torowisko o długości 1,27 km. Będą to ciągi od Pl. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Moniuszki (ul. Katowicka, ul. Jagiellońska) oraz od Pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej (ul. Katowicka). Plac Sikorskiego jest główną pętlą tramwajową na terenie Bytomia.
Znacznie bardziej rozbudowany jest drugi z projektów „komplementarnych”. Główną inwestycją w ramach tego projektu będzie budowa nowej linii tramwajowej do osiedla Miechowice (9,3 km).
Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl