Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bydgoszcz Fordon: Początek odbudowy stacji [ZDJĘCIA]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
06-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Rozpoczęły się prace przy odbudowie stacji Bydgoszcz Fordon. Celem przedsięwzięcia jest poprawa przepustowości na odcinku linii 209 między stacją Bydgoszcz Wschód a Unisławiem Pomorskim, a w perspektywie – być może – wydłużenie części pociągów regionalnych od strony zachodniej. Inwestycja ma zakończyć się w drugim kwartale roku 2026.

Jak widać na zdjęciach nadesłanych przez naszego Czytelnika, na plac budowy zwieziono niezbędne materiały, takie jak szyny, betonowe podkłady i podrozjezdnice oraz tłuczeń. Rozpoczęto ustawianie elementów konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej. Trwa też demontaż części nieużywanych torów. Na razie prace odbywają się bez wstrzymania ruchu pociągów, które jednak będzie konieczne w przyszłości (linia jest jednotorowa).

Dwa zelektryfikowane tory

Wartą ok. 40 mln zł netto umowę na odbudowę stacji zarządca infrastruktury podpisał w styczniu ubiegłego roku. Ogłoszony w lipcu 2023 r. przetarg wygrała firma Gór-Tor. Inwestycja jest częścią ujętego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności pakietu „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych – etap II”. Warto przypomnieć, że wcześniej PKP PLK odmawiały takiej inwestycji.

Nawierzchnia istniejącego toru zostanie wymieniona, obok niego pojawi się zaś drugi tor umożliwiający mijanie się lub krzyżowanie pociągów. Oba tory będą zelektryfikowane, co pozwoli na uruchamianie w przyszłości pociągów pasażerskich od strony centrum Bydgoszczy kończących bieg w Fordonie (na odcinku Bydgoszcz Wschód – Bydgoszcz Fordon sieć trakcyjna istnieje od roku 1984).

Kolej miejska mogłaby uzupełnić tramwaj

Ponieważ w pobliżu znajduje się jedno z największych bydgoskich osiedli mieszkaniowych, mocno oddalone od centrum, w grę wchodzi wydłużenie w przyszłości kursów części pociągów regionalnych od strony Nakła nad Notecią (takie rozwiązanie stosowano już w przeszłości), a nawet utworzenie rodzaju kolei aglomeracyjnej. Pociągi mogłyby w takim układzie pełnić funkcję uzupełniającą wobec oddanej do użytku w styczniu 2016 r. linii tramwajowej.

Zakres prac obejmuje także przeniesienie obecnego peronu w nowe miejsce (jak podaje Tygodnik Bydgoski – bliżej centrum, na drugą stronę wiaduktu nad ul. Brzechwy) oraz dobudowę drugiego. Na stacji nadal będzie też istniała infrastruktura do obsługi ruchu towarowego.

Będzie dodatkowy przystanek bliżej Wisły

Sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów mają zapewnić nowe urządzenia sterowania, które zostaną zabudowane na szlakach Unisław Pomorski – Bydgoszcz Fordon i Bydgoszcz Fordon – Bydgoszcz Wschód. Na skrzyżowaniach z DW551 w Dąbrowie Chełmińskiej oraz z DK80 w Strzyżawie zostaną zabudowane nowe rogatki i sygnalizatory. Rogatki poprawią też bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych obok stacji w Fordonie.

Wyremontowany zostanie także wiadukt kolejowy przy stacji Bydgoszcz Fordon. Na wschód od niej, w pobliżu wiaduktu przy ul. Fordońskiej oraz mostu nad Wisłą, powstanie natomiast nowy przystanek z dwoma peronami o roboczej nazwie Bydgoszcz Stary Fordon.

Stacja Bydgoszcz Fordon została zdegradowana do roli przystanku osobowego z ładownią w roku 1997. Od tego czasu, oprócz peronu dla pociągów pasażerskich (które nie kursowały tędy w latach 2000-2008 i na przełomie 2020/2021 r.), działał tu tylko punkt ładunkowy.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Roman Czubiński 31 marca 2025

180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Roman Czubiński 31 marca 2025

180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5