W zarządzie spółki z Grupy CPK, realizującej ważne kontrakty na polskiej sieci kolejowej, zasiada Jacek Poniewierski. Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację poselską zapewnia, że Poniewierski został zweryfikowany przez odpowiednie służby oraz posiada poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych. Poniewierski w 2013 r. został odwołany z funkcji dyrektora biura strategii PKP PLK po tym, jak pojawiły się informacje m. in. o pełnionej przez niego funkcji wiceprezesa Towarzystwa Polsko-Koreańskiego. W latach późniejszych Poniewierski pracował m. in. w CPK i UTK.
Pod koniec stycznia bieżącego roku do zarządu Torpolu, spółki z grupy Centralnego Portu Komunikacyjnego,
powołano Jacka Poniewierskiego (w roli wiceprezesa zarządu do spraw handlowych). Na fakt ten zwrócił uwagę w interpelacji do ministra infrastruktury poseł PiS Michał Moskal.
Interpelacja posła Michała MoskalaPowołując się na media branżowe i ogólnotematyczne, Moskal w interpelacji wskazywał m. in., że Poniewierski był sekretarzem generalnym i wiceprezesem Towarzystwa Polsko-Koreańskiego. Ujawnienie tych informacji doprowadziło w maju 2013 r. do odwołania Poniewierskiego z funkcji dyrektora biura strategii PKP PLK.
Parlamentarzysta twierdzi, że „związki Pana Jacka Poniewierskiego z komunistycznym i ludobójczym reżimem Korei Północnej nadal są żywe”, wspominając o jego przychylnym wobec KRLD wykładzie wygłoszonym w 2022 r. na konferencji naukowej Polska-Azja, organizowanej przez Uniwersytet Wrocławski. – Powołanie jawnego poplecznika reżimu Północnej Korei na stanowisko wiceprezesa kontrolowanej przez państwo spółki odpowiadającej za budowę krytycznej infrastruktury kolejowej w Polsce jest okolicznością niezmiernie kompromitującą Radę Nadzorczą spółki Torpol, w tym jej przewodniczącego Marcina Michalskiego, oraz Pana Ministra jako urzędnika nadzorującego obie spółki w ramach swojego resortu – stawia tezę Moskal.
W tym kontekście warto jednak zauważyć, że w ostatnich latach Poniewierski zajmował wysokie stanowiska w branży kolejowej. Jak czytamy w załączniku do raportu bieżącego Torpolu ze stycznia br., od lipca do listopada 2020 r. był zastępcą dyrektora Biura Realizacji Inwestycji Kolejowych w spółce CPK. Od stycznia 2022 do stycznia 2023 r. pracował natomiast jako ekspert w Departamencie Regulacji Rynku w Urzędzie Transportu Kolejowego.
– Spółka Torpol aktualnie realizuje kontrakty zlecone przez inną nadzorowaną przez Pana Ministra spółkę PKP PLK. W portfelu zamówień spółki Torpol znajdują się m. in. duże kontrakty na przebudowę stacji kolejowej Słupsk, modernizację węzła kolejowego w Katowicach oraz na
modernizację linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze. Należy tutaj podkreślić, że modernizacja tej ostatniej linii kolejowej jest kluczowa dla bezpieczeństwa narodowego Polski, ponieważ będzie ona mogła być wykorzystana do obsługi 1. Mazurskiej Brygady Artylerii stacjonującej w Węgorzewie, tuż przy granicy polsko-rosyjskiej – przypomniał poseł.
Zadane przez posła pytania dotyczą przyczyn powołania Poniewierskiego do zarządu Torpolu, dokładnych wyników głosowania Rady Nadzorczej w tej sprawie oraz wysokości wynagrodzenia zasadniczego i zmiennego wiceprezesa. Autor interpelacji zażądał też informacji o tym, czy minister wystąpił o opinię na temat nowego członka zarządu do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego przed jego powołaniem, oraz czy strategiczna z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa modernizacja linii 38 jest objęta ochroną kontrwywiadowczą.
Ministerstwo Infrastruktury: Służby nie mają zastrzeżeń Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak informuje w odpowiedzi, że właściwe służby podczas procesu weryfikacji nie zgłosiły żadnych zastrzeżeń, a Rada Nadzorcza Torpolu mianowała Poniewierskiego jednogłośnie, „uznając jego wiedzę i doświadczenie jako właściwe do pełnienia funkcji wiceprezesa ds. handlowych”. – Ponadto pan Poniewierski posiada poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową oznaczonych klauzulą „poufne” na okres do 2029 roku, poprzednie wydane było na lata 2009-2019 – zaznaczył przedstawiciel MI.
– Artykuły medialne poruszające kwestie wskazane w przedmiotowej interpelacji dotyczą zdarzeń sprzed ponad 11 lat i nadal są przedmiotem postępowania sądowego. W związku z ich charakterem, noszącym znamiona pomówienia, pan Jacek Poniewierski podjął kroki prawne w celu ochrony swoich dóbr osobistych – czytamy dalej w odpowiedzi na interpelację.
Odnosząc się do zarobków wiceprezesa, Malepszak poinformował, że maksymalna wysokość wynagrodzenia zmiennego dla Zarządzającego za dany rok obrotowy to 100% jego wynagrodzenia stałego w danym roku obrotowym. Jego przyznanie zależy od osiągnięcia przez grupę kapitałową spółki zysku netto w danym roku obrotowym, zatwierdzenia przez odpowiednie organy sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za poprzedni rok i udzielenia zarządzającemu absolutorium z wykonywania obowiązków przez Walne Zgromadzenie Spółki. Po szczegóły co do kwot odesłał do powszechnie dostępnej polityki wynagrodzeń oraz do sprawozdania Torpolu, które pojawi się na jego stronie internetowej po zatwierdzeniu.
– Ponadto uprzejmie informuję, że Ministerstwo Infrastruktury nie jest w posiadaniu informacji o objęciu linii kolejowej nr 38 ochroną kontrwywiadowczą. Działania te należą do kompetencji służb specjalnych, takich jak SKW i ABW, które mogą podejmować decyzje o ochronie bez konieczności informowania cywilnego zarządcy infrastruktury. Ze względu na klauzulę tajności inwestor – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – otrzymuje jedynie niezbędne wytyczne dotyczące bezpieczeństwa. Wykonawca – TORPOL S.A. – również nie jest w posiadaniu przedmiotowych informacji – podsumowuje wiceminister.