Pomimo zakończenia remontu linii kolejowej 405 liczba par pociągów między Słupskiem a Kępicami, Miastkiem i Szczecinkiem pozostałą bez zmian. Aż do teraz.
Remont linii 405 był jednym ze sztandarowych projektów modernizacyjnych realizowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa pomorskiego. Objął zelektryfikowany odcinek Słupsk – Ustka (teraz sieć trakcyjna jest dociągnięta do nowego przystanku Ustka Uroczystko) i niezelektryfikowany odcinek od Słupska do granicy z województwem zachodniopomorskim, w pobliżu Białego Boru.
Pociągi udało się uruchomić ponownie
ze sporym opóźnieniem w lipcu 2019, ponad pół roku przed pandemią, jednak drogi remont nie sprawił, że poprawiła się oferta pociągów. Identycznie jak przed jego rozpoczęciem pomorski urząd marszałkowski zamówił w Polregio jedynie 5 par pociągów na niezelektryfikowanym odcinku (jeden z nich kończy bieg w Miastku, a nie w Szczecinku).
– Taka sytuacja jest irytująca dla mieszkańców miejscowości znajdujących się przy linii. Są nowe perony, są lepsze zabezpieczenia przejazdów, ale pasażerów od tego nie przybywa. Na dodatek zmieniono godziny odjazdów ostatniego z pociągów, co spotkało się protestem mieszkańców Kępic. Mamy wrażenie, że rozkład zadowala kolejarzy, ale nie mieszkańców – mówił w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” burmistrz Kępic Magdalena Majewska, która od miesięcy walczyła o to, by pociągów było więcej. Wygląda na to, że po dziesiątkach listów do urzędu marszałkowskiego, spotkań z wicemarszałkiem i artykułów w prasie Majewska postawiła na swoim. Urząd marszałkowski właśnie poinformował o swojej decyzji.
– Nowe, wieczorne połączenie kolejowe relacji Miastko-Słupsk to odpowiedź na apel mieszkańców tej części naszego województwa. Pociąg pojawi się na torach najpóźniej w grudniu – napisał Michał Piotrowski, rzecznik urzędu.
– Zabiegamy jednak, by wspomniana dodatkowa para pociągów mogła rozpocząć kursowanie w jak najbliższym możliwym czasie, by nie czekać do grudniowej zmiany. Zależy to jednak od decyzji zarządcy linii kolejowej, tj. PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – tłumaczy Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury UMWP. Po chwili urząd potwierdził, że pociąg ruszy już 15 października. Pociąg z Miastka wyjedzie o 21:27, w Słupsku będzie o 22:25. W kurs powrotny wyruszy o 22:35, by dojechać do Miastka o 23:33.
Zupełnie inna sytuacja panuje na odcinku Słupsk – Ustka. Po 17-kilometowym odcinku linii kursuje 13 par pociągów elektrycznych (a także pociąg IC z Bielska-Białej), które cieszą się coraz większym zainteresowaniem.