Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej pyta mieszkańców o likwidację linii do Szczucina

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-04-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UGDT/dl/Rynek Kolejowy.

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej pyta mieszkańców o likwidację linii do Szczucina
For. Urząd Gminy Dąbrowa Tarnowska
Dąbrowa Tarnowska otrzymała pismo od Polskich Kolei Państwowych związane z postępowaniem likwidacyjnym linii kolejowej 115 Tarnów – Szczucin. Przed podjęciem decyzji Urząd Gminy postanowił zapytać o zdanie mieszkańców.

Krzysztof Kaczmarski, burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej, zaprosił mieszkańców gminy do udziału w sondzie internetowej. Celem badania jest poznanie opinii mieszkańców w sprawie popularnej „Szczucinki”, czyli linii kolejowej Tarnów – Szczucin.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A przedstawiły Gminie Dąbrowa Tarnowska zamiar likwidacji linii kolejowej Szczucin – Tarnów z prośbą o pisemną zgodę na wyłączenie tejże linii z wykazu linii kolejowych i jej fizyczną likwidację. PKP motywuje swoje plany brakiem wpływów z tytułu udostępnienia infrastruktury kolejowej. Jednocześnie istnieją plany Samorządu Województwa Małopolskiego dotyczące przekształcenia trasy kolejowej „Szczucinki” w ścieżkę rowerową. Przed przedstawieniem jednoznacznego stanowiska w tej sprawie Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej oraz radni Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej zachęcają mieszkańców do wyrażenia swoich preferencji poprzez zabranie głosu w sondzie – czytamy w ogłoszeniu burmistrza.

Procedura przewiduje wstrzymanie

Zgodnie z procedurą, postępowanie likwidacyjne linii 115 Tarnów – Szczucin może zostać wstrzymane, jeżeli właściwy organ samorządu terytorialnego lub wskazany przez niego przedsiębiorca zapewni środki finansowe na pokrycie kosztów niepokrytych przychodami z udostępnienia przewoźnikom kolejowym linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej; zawrze umowę o nieodpłatne przejęcie linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej w zarządzanie w celu jej dalszej eksploatacji; przystąpi do spółki wojewódzkich przewozów pasażerskich, która przejmie, w celu dalszej eksploatacji, przewidzianą do likwidacji linie kolejową lub odcinek linii kolejowej jako wkład niepieniężny.

Na stronie internetowej Urzędu Miasta Dąbrowa Tarnowska zostało postawione pytanie „Za jaką koncepcją dalszego funkcjonowania linii kolejowej 115 Tarnów-Szczucin opowiadasz się”. Można udzielić dwóch odpowiedzi: „Jestem za wstrzymaniem likwidacji ww. linii kolejowej i zachowaniem istniejącej na terenie Gminy Dąbrowa Tarn. infrastruktury kolejowej, mimo, że oznacza to dalsze zobowiązania dla naszej Gminy” lub „Jestem za likwidacją ww. linii kolejowej i wdrożeniem planów budowy na nich ścieżki rowerowej, co będzie skutkowało całkowitym brakiem infrastruktury kolejowej w naszej Gminie łącznie z torowiskiem”. Badanie opinii będzie aktywne do 30 kwietnia.

Protest organizacji pozarządowych

Dokładnie rok temu pisaliśmy o proteście Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie wystosowanym po informacji o tym, że władze miejscowości leżących przy linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin chcą jej rozbiórki i budowy ścieżki rowerowej za ponad 11 mln zł ze środków Unii Europejskiej. Planom nie sprzeciwiał się wówczas Urząd Marszałkowski, twierdząc, że linia nie ma potencjału. Samorządowcy z miejscowości leżących przy trasie kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin lansowali wówczas pomysł rozbiórki linii i budowy na jej miejscu ścieżki rowerowej. Już w marcu władze Tarnowa, Żabna, Dąbrowy Tarnowskiej, Olesna, Mędrzechowa i Szczucina podpisały stosowne porozumienie o współpracy, przekazując je ówczesnemu marszałkowi województwa małopolskiego Markowi Sowie, który wyraził wstępną akceptację. Realizacją miałby zająć się Zarząd Dróg Wojewódzkich, który miałby być wykonawcą i administratorem tras rowerowych w Małopolsce, budowanych ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Koszt ścieżki szacowano na 11 mln zł. 

– Ruch pasażerski na linii nr 115 Tarnów – Szczucin został zawieszony w 2000 roku z uwagi na brak zainteresowania pasażerów transportem kolejowym. Wykonane w ramach prac nad Planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie małopolskim analizy w zakresie potrzeb pasażerskich nie wykazały potencjału uzasadniającego wznowienie przewozów na tej linii. W ramach realizacji projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej planowane jest uruchomienie przewozów na trasie Kraków – Tarnów. Nie przewiduje się wznowienia kursowania pociągów pasażerskich na linii 115 Tarnów – Szczucin dofinansowywanych przez samorząd Województwa Małopolskiego – poinformował wówczas "Rynek Kolejowy" Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. 

– W Małopolsce kolejowy transport regionalny z roku na rok jest coraz bardziej marginalizowany, czego najlepszym przykładem jest spadająca od lat liczba pociągów Regio na wszystkich trasach w naszym województwie za wyjątkiem Aglomeracji Krakowskiej. Kolejnym krokiem tej bardzo niekorzystnej tendencji, sprzecznej z polityką transportową Unii Europejskiej, jest również fizyczna likwidacja linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin i budowa w jej miejscu ścieżki rowerowej – tłumaczyło rok temu Stowarzyszenie Miłośników Kolei z Krakowa.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Spóźniony pociąg na Wschód

Infrastruktura

Spóźniony pociąg na Wschód

Karol Trammer, Z Biegiem Szyn 06 czerwca 2018

Ministerstwo wyjaśnia decyzję o likwidacji linii 371

Infrastruktura

Wszczęto procedurę likwidacyjną odcinka linii kolejowej nr 371

Prawo i polityka

Linia 224 Czerwonka – Sągnity na złom

Infrastruktura

Linia 224 Czerwonka – Sągnity na złom

Witold Urbanowicz 11 października 2016

Resztki linii 307 w Kępnie pójdą na złom

Infrastruktura

Resztki linii 307 w Kępnie pójdą na złom

Witold Urbanowicz 09 października 2016

Stolica Uzbekistanu zlikwiduje sieć tramwajową

Zintegrowany transport

Stolica Uzbekistanu zlikwiduje sieć tramwajową

Martyn Janduła, Łukasz Pastor 10 kwietnia 2016

Zobacz również:

Spóźniony pociąg na Wschód

Infrastruktura

Spóźniony pociąg na Wschód

Karol Trammer, Z Biegiem Szyn 06 czerwca 2018

Ministerstwo wyjaśnia decyzję o likwidacji linii 371

Infrastruktura

Wszczęto procedurę likwidacyjną odcinka linii kolejowej nr 371

Prawo i polityka

Linia 224 Czerwonka – Sągnity na złom

Infrastruktura

Linia 224 Czerwonka – Sągnity na złom

Witold Urbanowicz 11 października 2016

Resztki linii 307 w Kępnie pójdą na złom

Infrastruktura

Resztki linii 307 w Kępnie pójdą na złom

Witold Urbanowicz 09 października 2016

Stolica Uzbekistanu zlikwiduje sieć tramwajową

Zintegrowany transport

Stolica Uzbekistanu zlikwiduje sieć tramwajową

Martyn Janduła, Łukasz Pastor 10 kwietnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5