Bułgarzy zmodernizują do końca roku 2013 część linii kolejowych do prędkości 200 km/h. Modernizacja zapewni zwiększenie prędkości zarówno dla przewozów pasażerskich, jak i towarowych.
Milcho Lambrew, dyrektor generalny narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej tłumaczy, że modernizacja linii kolejowych pod kątem przystosowania ich do prędkości powyżej 200 km/h jest po prostu nieopłacalna. – Ukształtowanie terenu w Bułgarii jest bardzo nieregularne. W sytuacji, gdybyśmy zdecydowali się na budowę linii przystosowanych do prędkości powyżej 200 km/h, musielibyśmy wyposażyć naszą infrastrukturę w droższe elementy, tj: mosty, tunele, wiadukty itp. Elementy te znacznie podniosłyby ceny realizacji projektów – komentuje Lambrew. Jako kolejny powód nieopłacalności budowania linii wyższych prędkościach podaje fakt, że transport towarowy odbywałby się raczej na niewielkich dystansach.
Ze strony zarządcy infrastruktury jest zapewnienie, że na odcinkach: Płowdiw - Swilengrad - granica z Turcją, Płowdiw - Burgas oraz Septembri - Płowdiw z końcem 2013 roku bułgarskie pociągi pojadą szybciej. Projekt modernizacji systemu kolejowego w Bułgarii to głównie adaptacja istniejących linii dla potrzeb pociągów rozwijających prędkości 160-200 km/h.