Jak informuje PKP PLK, rozpoczęły się główne prace przy budowie łącznicy Czarnca – Włoszczowa Północ. Niestety, nowy termin oddania inwestycji oznacza, że opóźnienie realizacji wzrosło do dwóch i pół roku względem pierwotnego harmonogramu.
Umowa na budowę łącznicy z firmą ZUE
została podpisana jeszcze w 2017 roku. Oddanie jej do użytku planowano na grudzień 2019 roku. Dwa lata temu poinformowano, że
ruszyły pierwsze prace budowlane.
Od tego czasu jednak inwestycja trafiała na przeszkody. Jak
informowała PKP PLK w lutym, termin realizacji umowy odłożono aż o dwa lata, z powodu m.in. z konieczności rozszerzenia zakresu prac projektowych i wykonania dodatkowych projektów podziałów działek.
Teraz inwestor poinformował o rozpoczęciu głównych prac przy budowie łącznicy. Jednocześnie podano, że oddanie trasy do eksploatacji jest planowane w pierwszej połowie 2022 r. Oznacza to łączne opóźnienie ok. dwóch i pół roku.
Ruszyły właściwe roboty
Jak informuje PKP PLK, obecnie przygotowywany jest teren pod nowy tor łącznicy Czarnca – Włoszczowa Północ (linia nr 582). Wykonawca formuje nasyp, na nim będą układane tory i podkłady. Zgromadzone są materiały.
Jednotorowa łącznica będzie zelektryfikowana i przystosowana do ruchu dwukierunkowego. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 100 km/h, a towarowych 80 km/h. W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy tor, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na trasie łącznicy kolejowej między Centralną Magistralą Kolejową (linia nr 4) a linią Kielce – Fosowskie (linia 61) zaplanowano budowę wiaduktu nad drogą leśną w pobliżu Czarncy. Do przebiegu toru dostosowane będą obiekty inżynieryjne m.in. most nad rzeką Jeżówką i przepusty. Wcześniej wykonano prace przygotowawcze na stacji Włoszczowa Płn. i w rejonie przystanku Czarnca.
W ramach komplementarnej inwestycji, PLK zmodernizowały już przystanek w Czarncy. Mieszkańcy województwa świętokrzyskiego wygodniej korzystają z kolei w drodze do Kielc lub Częstochowy. Dwa wyższe perony po przebudowie ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Dogodne dojście na perony zapewniają pochylnie. Ścieżki naprowadzające i oznakowanie w alfabecie Braille’a, pomagają w orientacji osobom niewidomym i niedowidzącym.
W 140 minut z Kielc do WarszawyJak podaje inwestor, nowa ponadtrzykilometrowa km łącznica Czarnca – Włoszczowa Północ zwiększy możliwości przejazdu pociągów na terenie województwa świętokrzyskiego. Możliwa będzie bardziej atrakcyjna oferta połączeń międzyregionalnych m.in. w kierunku Warszawy i Łodzi. Przewidywany czas przejazdu pociągów w relacji Kielce – Warszawa to 2h 20 min.
Zadanie pn. „Budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Północ” jest realizowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Wartość projektu to ok. 42,8 mln zł, w tym dofinansowanie UE wynosi ponad 36 mln zł.