Z końcem 2020 roku rząd Ukrainy przedstawił listę priorytetowych, strategicznych inwestycji, które będą realizowane przez państwo. Aż 40% z nich dotyczy infrastruktury, a trzy z nich bezpośrednio wpłyną na przepływ towarów i ludzi pomiędzy Polską a Ukrainą.
Na liście znajduje się 100 projektów, które mają być zrealizowane w latach 2021–2023. Projekty obejmują branżę energetyczną, transportową, służbę zdrowia, pocztę, kulturę, sport oraz edukację. Aż 40% to projekty związane z transportem. Oprócz przebudowy portu w Berdiańsku czy Odessie, a także obok budowy nowej obwodnicy Kijowa czy budowy nowego lotniska na Zakarpaciu, na liście są duże projekty kolejowe.
Dwa z czterech najważniejszych dotyczą kompleksowej przebudowy stacji w Dnieprze, Winnicy, Mikołajowie, Czopie, Kijowie, Charkowie i Chmielnickim. Kolejny zakłada zakup dużej liczby lokomotyw elektrycznych do przewozów cargo, gdyż większość obecnie używanych dochodzi właśnie do śmierci technicznej. Dwa ostatnie projekty powinny żywo zainteresować Polaków.
Pierwszy dotyczy budowy europejskiego toru na trasie od stacji Mościska II do lwowskiej dzielnicy Skniłów. Tam miałaby powstać pasażerska stacja kolejowa zdolna przyjmować pociągi od strony Polski, a także terminal towarowy. Przypomnijmy, że inwestycję zapowiedziano już do realizacji na 2020 rok
i miała być ona realizowana „w rok”. Budowa splotu torowego nie udała się jednak w roku minionym, zaplanowano ją do realizacji do roku 2023. Jewhen Krawców, były już prezes UZ chciał, by nowy odcinek torów o szerokości 1435 mm pozwalał na pokonanie pociągiem dystansu ze Lwowa do Krakowa w 3,5 godziny. – Dzięki dobudowie toru możliwe będzie też szybkie dotarcie, z wykorzystaniem istniejących linii, bezpośrednimi pociągami do Pragi i Wiednia – mówił.
Kolejny projekt, którego realizacje gwarantuje ukraińska strategia, dotyczy elektryfikacji odcinków linii Kowel – Jagodzin – granica państwa oraz
Kowel – Izow – granica państwa (ta inwestycja również jest opóźniona). Obie inwestycje mają znacząco wpłynąć na ruch pociągów towarowych i przyczynić się do rozwoju intermodalu. Połączone mają być również z wymianą torowiska tam, gdzie to niezbędne.