Spółka Polskie Linie Kolejowe prowadzi obecnie zaawansowane testy systemu GSM-R. Program pilotażowy prowadzony jest pomiędzy Legnicą a Bielawą Dolną, na linii E-30. To ostatni moment na rozpoczęcie procedur przetargowych, ponieważ środki unijne, z których finansowany jest system GSM-R trzeba rozliczyć do 2015 roku.
- Wprowadzenie systemu GSM-R w Polsce wynika częściowo ze zobowiązań, jakie Polska wzięła na siebie wstępując do Unii Europejskiej. Polska zobowiązała się w czasie negocjacji akcesyjnych do udostępnienia określonych korytarzy przewoźnikom zagranicznym, a co za tym idzie do zapewnienia interoperacyjności tej infrastruktury transportowej - mówi jeden z przedstawicieli firmy Huawei, specjalizującej się między innymi we wdrażaniu projektów GSM-R.
Budowa centralnej części systemu GSM-R jest planowana na połowę przyszłego roku. Sieć radiowa powstanie kilka miesięcy później. PKP PLK planują rozpoczęcie przetargów w najbliższych miesiącach. Najbliższy zostanie ogłoszony w okolicach listopada na E-65 (Warszawa – Gdynia). Będzie to przetarg łączony i obejmie też zamówienie na dostawę systemu ETCS poziom II.
Zwykle czas potrzebny na wybudowanie pojedynczej stacji bazowej systemu GSM-R to około 18 miesięcy. Na rozliczenie projektów unijnych PLK ma czas do 2015 roku, ale ostatnie faktury powinny zostać wystawione w grudniu 2014 roku. Wszystkie projekty są związane z środkami POIŚ, w ramach których dla PLK przeznaczonych zostanie 2 miliardy złotych bezpośrednio na budowę sieci GSMR. Większość tego budżetu znajduje się jednak w projektach rezerwowych. Natomiast na projekty dotyczące E - 65, E -20, E – 30 oraz szlaku Nr 1+17 (Warszawa – Łódź) są już zapewnione środki, podpisano nawet pre-umowy.
Jest to ostatni moment na rozpoczęcie prac, ponieważ chodzi o ciężką infrastrukturę, budowę masztów i położenie światłowodów. Prace mogą potrwać od 18 do dwudziestu kilku miesięcy.