Realizacja przedsięwzięć z zakresu budowy infrastruktury drogowej zawsze stawia wysokie wymagania firmom je realizującym, w tym szczególnie w zakresie rozwiązań logistycznych.
Mamy tu do czynienia z jednej strony z zadaniami polegającymi na planowaniu, koordynacji oraz realizacji przewozów: surowców (duże i bardzo duże wolumeny sięgające setek tysięcy ton a w przypadku kontraktów autostradowych nawet milionów ton), elementów gabarytowych oraz maszyn budowlanych, a także przemieszczenie ogromnych mas ziemi w ramach budowy.
Przewidywalność cen, w całym okresie trwania inwestycji odgrywa tutaj równie istotną rolę jak zapewnienie na czas środków transportu i urządzeń logistycznych. W tym celu trzeba stworzyć całościowy koncept logistyczny obejmujący organizację kompletnego łańcucha logistycznego od producenta do miejsca wbudowania materiału, poprzez środki transportu i sprzęt przeładunkowy aż po zezwolenia i ubezpieczenia – a wszystko „just in time”. Nie można zapominać o tym, że proces budowlany jest bardzo uzależniony od warunków atmosferycznych co powoduje, spiętrzenia potrzeb transportowych w tzw. „sezonie budowlanym”
Aktualnie firma BLT stanęła przed dużym wyzwaniem: logistycznego wsparcia budowy 105 kilometrowego odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko. Wolumen planowanych transportów wynosi ok. 4 miliony ton kruszyw oraz kilka milionów ton ziemi. Koncepcja logistyczna musi obejmować więc przewozy – „long distance” z kopalni/ żwirowni do wytwórni mas asfaltowych lub betonowych i na plac budowy oraz organizację i sterowanie tymi transportami. Znaczna część transportów na dużych odległościach będzie realizowana koleją, co oznacza konieczność realizacji w szczytowym okresie nawet do 10 kursów pociągiem dziennie.
Potrzeby logistyczne takiego kontraktu jak A2 jest potężnym impulsem dla rozwoju rynku usług transportowych oraz przeładunkowych, co przy obecnie panującym, dosyć głębokim kryzysie w branży transportowej nie jest sprawą bez znaczenia. Dobrze opracowana koncepcja może stymulować rynek usług logistycznych, a nawet tworzyć nowe miejsca pracy. Kształtowanie przepływów materiałowych i transportowych w sposób konkurencyjny i wydajny, za pomocą nowoczesnych koncepcji, procesów i technologii jest stabilnym fundamentem dla zaopatrzenia w materiały - ekonomicznie optymalnego, niezawodnego i przyjaznego środowisku naturalnemu.

