Budimex podpisał umowę na realizację kompleksowych robót budowlanych obejmujących infrastrukturę kolejową i drogową na odcinku Tychy – Most Wisła. Wartość kontraktu opiewa na kwotę ok. 909,6 mln zł netto.
Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych wraz z odbiorami zaplanowano na na okres 3,5 roku. W efekcie prac na odcinku pojawi się możliwość podniesienia dotychczasowej prędkości kursowania zarówno dla pociągów pasażerskich do 160 km/h, jak i towarowych do 120 km/h, a także zwiększy się bezpieczeństwo oraz dostępność kolei dla osób z niepełnosprawnością ruchową - podała spółka.
Zawarta umowa obejmuje realizację robót budowlanych w zakresie układu torowego, wywieszenia nowej sieci trakcyjnej, dróg dojazdowych i przejazdów kolejowych, peronów, budowy nastawni, a także sieci elektroenergetycznych, gazowych, wodnokanalizacyjnych oraz wykonanie projektu wykonawczego i realizację robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych.
- Prace rozpoczniemy w ciągu kilkunastu dni. Będzie to wymagający kontrakt ze względu na swój zakres i skalę. Zmierzamy do końca sąsiedniego zadania,
modernizacji węzła Czechowice Dziedzice, który zrealizujemy w terminie kontraktowym. Bardzo zaangażowany i dobry zespół ludzi na tym kontrakcie będzie dużym wsparciem dla tego projektu – mówił podczas podpisania umowy Artur Popko, prezes spółki Budimex.
Budowie i przebudowie zostanie poddanych również 36 obiektów inżynierskich takich jak wiadukty, mosty, przejścia podziemne czy przepusty. Powstanie 47 km nowych torów oraz 18 rozjazdów.
– Realizacja kontraktu ze względu na zakres jest niewątpliwie wyzwaniem, ale mamy duże i dobrze udokumentowane doświadczenie w realizacji nawet bardzo złożonych kontraktów obejmujących zarówno infrastrukturę drogową i kolejową. W wyniku naszych działań na odcinku Tychy – Most Wisła z pewnością poprawi się nie tylko bezpieczeństwo, ale i dostępność kolei, co na pewno będzie się wiązało z wieloaspektowymi korzyściami społecznymi i gospodarczymi dla regionu. Cieszy nas zakontraktowanie i towarzyszące mu zaufanie przy kolejnym newralgicznym lokalnie odcinku infrastruktury – mówi Wojciech Głuc, Dyrektor Kontraktu w Budimeksie.
Celem prac jest rozbudowa linię kolejowej do prędkości 160 km/h dla taboru klasycznego w przypadku pociągów pasażerskich z możliwością podniesienia prędkości kursowania oraz do prędkości 120km/h dla pociągów towarowych. Poza tym, wykonane prace zwiększą dostępność kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz poprawią bezpieczeństwo w obrębie odcinka Tychy - Most Wisła. Przebudowywane w ramach kontraktu linie kolejowe znajdują się w ciągu międzynarodowych kolejowych ciągów komunikacyjnych E65/E30.
Linia kolejowa nr 139 została budowana w latach 1852 – 1912. W 1963 r. na odcinku Katowice – BielskoBiała Główna przebudowano linię na dwutorową. Linia kolejowa nr 148 została otwarta w 1939 r. Na odcinku, którego dotyczy umowa, znajdują się cztery przystanki osobowe i jedna stacja.