Lider polskiego rynku budowlanego konsekwentnie kontynuuje ekspansję na rynku czeskim, zapoczątkowaną dużym kontaktem w budownictwie drogowym. Tym razem Budimex po raz pierwszy będzie realizować – wprawdzie jako podwykonawca czeskiej spółki – umowę dla Správy železnic, czyli zarządcy infrastruktury kolejowej, dotyczącą modernizacji stacji kolejowej Kořenov pomiędzy Tanvaldem a Harrachovem.
W roku 2021 Artur Popko, prezes zarządu Budimeksu, lidera polskiego rynku budowlanego wchodzącego w skład hiszpańskiej grupy kapitałowej Ferrovial, ogłosił ambitne plany związane z ekspansją zagraniczną. Priorytet nadano rozwojowi biznesu w państwach ościennych, upatrując się największego potencjału w rynku czeskim. Początkowo droga do tego celu była dość wyboista, ponieważ Czechy należą do państw dążących do ochrony rodzimego rynku przed zagraniczną konkurencją, promując ze znaczną determinacją rodzimych wykonawców.
Jak informował „Rynek Infrastruktury”, ubieganie się przez Budimex o realizację autostrady D11, będącej przedłużeniem polskiej drogi ekspresowej S3, zakończyło się niepowodzeniem. Z czasem udało się jednak uzyskać pierwsze duże kontrakty na wybudowanie autostrady D35 na odcinku Džbánov – Litomyšl oraz polderu w miejscowości Kutřín.
Budimex wraz ze Strabagiem, Cintrą i Invesis ubiega się także o kolejny kontrakt drogowy, dotyczący realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego kolejnych odcinków autostrady D35 wraz z utrzymaniem innego fragmentu. Kolejny przełom w rozwoju biznesu Budimeksu w Czechach przyniósł kwiecień, w którym Polski potentat zdobył pierwszy kontrakt na rynku kolejowym, choć jako podwykonawca. Co ciekawe, dotyczy on linii kolejowej łączącej Liberec z Polską.
W ramach umowy Budimex jako podwykonawca czeskiej spółki Pirell wykona 75% prac w ramach kontraktu dotyczącego modernizacji stacji kolejowej Kořenov na odcinku łączącym Tanvald z Harrachovem. Wartość kontraktu nie jest szczególnie wysoka. Jak informuje portal Zdopravy.cz, opiewa ona na kwotę niespełna 64 mln Kč, co przy obecnych kursach walut odpowiada ok. 11 mln zł. W ramach umowy zaplanowano wymianę nawierzchni torowej wraz z podbudową oraz wymianę rozjazdów i peronów, a także remont przejazdów kolejowo-drogowych i innych elementów infrastruktury. Co ciekawe, z uwagi na decyzję konserwatora zabytków zaplanowano trzy perony o różnych wysokościach – 550 mm, 250 mm i 200 mm.
Warto dodać, że wkrótce w Czechach ma się także rozpocząć kompleksowa modernizacja odcinka Tanvald – Kořenov. W związku z tym wprowadzono już autobusową komunikację zastępczą na odcinku Szklarska Poręba Górna – Jablonec nad Nisou dolní nádraží. Po polskiej stronie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ma zrealizować prace ze Szklarskiej Poręby Górnej do granicy państwa, obejmujące wymianę nawierzchni, co wpłynie na poprawę komfortu jazdy (zastosowany zostanie tor bezstykowy) oraz zabudowę samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
Cały projekt dotyczący odnowy ciągu linii kolejowych Tanvald – Szklarska Poręba Górna jest realizowany ze wsparciem ze środków unijnych w ramach programu Interreg.