Łotewski podmiot odpowiedzialny za wdrażanie Rail Baltiki rozstrzygnął przetarg na budowę głównej, ok. 200-kilometrowej części trasy o wartości 3,7 mld euro netto. Wygrało francusko-polsko-włoskie konsorcjum z udziałem Budimeksu.
31 sierpnia Eiropas Dzelzceļa Līnijas, który wdraża projekt Rail Baltiki na terenie Łotwy, rozstrzygnął przetarg na budowę głównej trasy Rail Baltiki. Zamówienie obejmuje w sumie ok. 200-kilometrowy odcinek linii.
Jako najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez konsorcjum, składające się z firm Eiffage Genie Civil, Rizzani de Eccher i Budimex. Wartość całej oferty to 3,699 mld euro netto, przy czym szacunkowa wartość pierwszego etapu sięga kwoty ok. 230 mln euro netto. Udział firmy z Polski wynosi 30%, co oznacza, że na Budimex przypada blisko 1,110 mld euro.
Na realizację robót przeznaczono 96 miesięcy od zawarcia umowy. Termin rozpoczęcia robót zostanie wskazany przez zamawiającego w tzw. poleceniu rozpoczęcia prac. Jak pisaliśmy, budowa rozpocznie się w rejonie miejscowości Iecava w okręgu Bauska. Zaplanowano tutaj przyszłą bazę utrzymaniową, która wcześniej służyć będzie jako zaplecze budowy. Większość materiałów budowlanych ma zostać dostarczona koleją.
Zakres prac nie obejmuje Rygi (
od lotniska do stacji Torņkalns i od
Dworca Centralnego do Acone), 20-kilometrowego odcinka na granicy z Estonią, a także terminala towarowego Salaspils. Zadania te są lub będą objęte oddzielnymi zleceniami. Zamówienie nie obejmuje także elektryfikacji oraz systemów sterowania ruchem – trwa
oddzielny przetarg, ogłoszony centralnie przez RB Rail AS, joint-venture nadzorujące realizację Rail Baltiki w trzech krajach bałtyckich.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Wartość kontraktów budowlanych szacowana jest na 5,8 mld euro.