Pod koniec grudnia 2023 r. konsorcjum z udziałem Budimex podpisało umowę na budowę linii dużych prędkości na Łotwie. Spółka szykuje się do rozpoczęcia tam prac. Obecnie trwa weryfikacja dokumentacji technicznej oraz przygotowania formalno-administracyjne.
21 grudnia 2023 r. podpisano umowę na budowę linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie. W ramach wartego 3,7 mld euro kontraktu zwycięskie konsorcjum ERB RAIL, w skład którego wchodzą: francuski Eiffage Génie Civil, polski Budimex i włoski Rizzani de Eccher, zbuduje 230-kilometrową kolej dużych prędkości. Celem zadania jest włączenie krajów bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą.
Prace budowlane na Rail Baltica mają rozpocząć się w tym roku i potrwać 8 lat. Budimex, który ma 30% udziałów w zwycięskim konsorcjum. – Jesteśmy w stałym kontakcie z klientem i rozpoczęliśmy już przygotowania do wejścia na budowę, ale to wszystko jeszcze potrwa kilka miesięcy. Na razie zajmują nas kwestie formalne, rozbudowa biura na miejscu, a przede wszystkim weryfikacja dokumentacji technicznej. Ponieważ pracujemy w formule Early Contractor Involvement musimy dokładnie sprawdzić przygotowaną już dokumentację oraz zaproponować, jeśli uznamy to za stosowne, zmiany czy działania optymalizujące – mówi Maciej Olek, członek zarządu Budimex.
Dodaje przy tym, że w tym roku rozpoczną się prace budowlane, ale na początek zgodnie z wymogami umowy, spółka będzie musiała przygotować zaplecze logistyczne w miejscu przewidzianym przez zamawiającego. – Klient zaplanował dwa miejsca, w których będą zlokalizowane magazyny oraz składowane materiały i które będą elementem docelowej infrastruktury. W pierwszej kolejności mamy wybudować jedno z nich w miejscowości Iecava, a dopiero później ruszą prace na samej linii kolejowej. Na razie jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o szczegółach podziału prac w ramach konsorcjum. Tak jak wspomniałem wcześniej, jest to konsorcjum zintegrowane, więc wszyscy pracują na wspólny efekt – dodaje Olek.
Jeśli chodzi o sam projekt to w przypadku Rail Baltica, całe postępowanie od początku jest prowadzone w formie elektronicznej. Za przygotowanie dokumentacji odpowiadał IDOM. – Jest pełna digitalizacja, zarówno o korespondencji, jak i dokumentacji projektowej. Wszystko ma być opracowane w BIM-ie. Dodatkowo na Łotwie jeszcze jest w pełni elektroniczny państwowy system dokumentacji budowlanej, do którego musimy się dostosować. Na etapie weryfikacji dokumentacji technicznej również pracujemy na wersjach cyfrowych. W Polsce w kontaktach z urzędami ciągle posługujemy się dokumentacją papierową. Na razie trudno mi ocenić jak to w praktyce się sprawdzi – tu musimy poczekać na rozpoczęcie prac – przyznaje Olek.
Budimex otworzył już odział na Łotwie. Pracują w nim osoby skierowane z Polski, jak i pracownicy zatrudnieni na miejscu.