Konsorcjum Budimeksu ze Strabagiem i ZUE zakończyło dla PKP PLK modernizację linii kolejowej nr 20 w Warszawie. Realizacja kontraktu przez konsorcjum Budimeksu, Strabagu i ZUE rozpoczęła się w lutym 2017 roku. Linia została otwarta w nocy z soboty na niedzielę, 20–21 października.
Zmodernizowano i przebudowano 4 przystanki kolejowe z wiatami, tzn. przystanki Koło, Warszawa Zachodnia, Wola i Młynów. Ten ostatni jest szczególnie ważny, gdyż w przyszłości będzie stanowił ważny węzeł przesiadkowy łączący kolej, tramwaje oraz stacje drugiej linii metra. Przebudowano 3 wiadukty kolejowe – nad ul. Obozową, nad ul. Kasprzaka i nad ul. Wolską oraz kładki nad ul. Górczewską.
Docelowo pociągi pojadą z prędkością 80 km/h
– Przebudowa dotyczyła układów torowych na szlakach i posterunkach ruchu i obejmowała m.in. przebudowę głowic rozjazdowych, ukierunkowaną na wzrost prędkości wjazdów i wyjazdów. Dzięki tym zmianom pociągi będą mogły zwiększyć swoją prędkość na tym odcinku z 40 do 60 km/h, ale ostatecznie, po zakończeniu całego kontraktu, będą jechać z prędkością 80 km/h – mówi Tomasz Kaliszyk, kierownik kontraktu w Budimeksie.
Warto wspomnieć także o wyposażeniu przebudowanych stacji, do którego należy np. innowacyjne oświetlenie, liczne udogodnienia dla niepełnosprawnych (windy, ruchome schody) czy zainstalowanie systemu monitoringu CCTV oraz urządzeń łączności technologicznej (przewodowej i radiowej).
Nieoczekiwane znalezisko Czas działań przy modernizacji został wydłużony o 6 miesięcy z powodu odkrycia podczas prac budowlanych kilkunastu bunkrów poniemieckich, zlokalizowanych wzdłuż remontowanej trasy. Obiekty z czasów II Wojny Światowej, które początkowo miały zostać zburzone, ostatecznie zostały wciągnięte do rejestru zabytków przez wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Innym czynnikiem wpływającym na termin oddana inwestycji była konieczność uzyskania dodatkowej zgody po stronie Urzędu Miasta, dotyczącej zmian organizacji ruchu samochodów pod nowymi wiaduktami.
Budimex realizuje również inne kontrakty kolejowe, np. modernizację linii Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin czy modernizację trasy Katowice – Kraków, która leży na międzynarodowym korytarzu biegnącym od Niemiec, przez Polskę, po Ukrainę. Niedawno firma zakończyła także przebudowę stacji Olszamowice, w ramach której zmodernizowana została infrastruktura techniczna stacji, m.in. rozjazdy i sieć trakcyjna. Dzięki zmianom stacja została całkowicie przystosowana pod sterowanie automatyczne.
O planowanym otwarciu linii obwodowej i okolicznościach jej oficjalnego otwarcia pisaliśmy
tutaj.