Partnerzy serwisu:
Biznes

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
26-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
fot. Newag
Akiem, czołowy pool taborowy na rynku europejskim, wydzierżawił dwie sześcioosiowe lokomotywy elektryczne Dragon 2 produkcji Newagu słowackiemu przewoźnikowi Budamar. Umowa dzierżawy została zawarta na okres 2 lat. Elektrowozy, których dostawy do Akiem rozpoczęły się niedawno, obsługują już pociągi towarowe na Słowacji.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” na początku lutego, Akiem, jeden z największych europejskich pooli taborowych, wraz z Newagiem zaprezentował pierwszą spośród łącznie 30 zamówionych sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych Dragon 2. Przypomnijmy, że Akiem zamówił 20 sztuk w wariancie jednosystemowym z modułem dojazdowym o mocy 0,5 MW z silnikiem Diesla, dostosowanym do pracy z wykorzystaniem paliwa alternatywnego HVO, a także 10 sztuk w wariancie wielosystemowym, dopuszczonych do ruchu nie tylko na polskiej, ale również czeskiej i słowackiej sieci kolejowej.

W ramach kontraktu, który został zawarty w 2023 roku w listopadzie, przewidziano również świadczenie usługi utrzymaniowej przez 8 lat od odbioru każdej lokomotywy, a także prawo opcji, obejmujące możliwość dostawy kolejnych nawet 50 elektrowozów. Po niespełna dwóch miesiącach po prezentacji pierwszej maszyny Akiem znalazł pierwszego dzierżawcę. Będzie to słowacki przewoźnik Akiem, który przez najbliższe 2 lata będzie wykorzystywać 2 elektrowozy. Ściślej rzecz ujmując, już nawet wykorzystuje – pod koniec ubiegłego tygodnia Dragon 2 w barwach Budamaru prowadził pociąg pomiędzy stacją kolejową Ladce a Koszycami.

Lokomotywy elektryczne Dragon 2 zostały zaprojektowane przez Newag z myślą o obsłudze ciężkich pociągów towarowych na bazie udanej konstrukcji, jaką był Dragon, zaprojektowany jeszcze przez nieistniejące już Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach, znane w późniejszym czasie jako Newag Gliwice. Jak informuje Newag, w Dragonach 2 zastosowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu, które mają zapewnić niezawodną pracę w warunkach wysokich temperatur, ograniczenie hałasu, czy też zmniejszenie strat energii o 50%.

Umowa z Akiem na dostawę Dragonów 2 było jednym z największych zamówień w historii funkcjonowania Newagu. – Jesteśmy bardzo zadowoleni za faktu, że jeden z największych podmiotów ROSCO w Europie wybrał naszą platformę sześcioosiowych elektrycznych lokomotyw towarowych Dragon 2 składając największe wartościowo zamówienie na nasze pojazdy w historii naszej firmy. Z prawdziwą przyjemnością witamy Akiem w gronie naszych strategicznych klientów. Wierzymy, że niezawodne lokomotywy tej platformy spełnią oczekiwania biznesowe klientów firmy Akiem z Europy Środkowej – mówił wówczas Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newagu.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ZSSK idą na duże zakupy taborowe

Tabor i technika

ZSSK idą na duże zakupy taborowe

Mikołaj Kobryński 19 marca 2025

Co dalej ze spalonym 222M Kolei Mazowieckich?

Tabor i technika

Już 66 polskich lokomotyw Griffin we flocie PKP Intercity

Tabor i technika

KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14

Tabor i technika

KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14

Roman Czubiński 18 marca 2025

České dráhy żegnają legendarne elektrowozy serii 151 [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

ZSSK idą na duże zakupy taborowe

Tabor i technika

ZSSK idą na duże zakupy taborowe

Mikołaj Kobryński 19 marca 2025

Co dalej ze spalonym 222M Kolei Mazowieckich?

Tabor i technika

Już 66 polskich lokomotyw Griffin we flocie PKP Intercity

Tabor i technika

KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14

Tabor i technika

KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14

Roman Czubiński 18 marca 2025

České dráhy żegnają legendarne elektrowozy serii 151 [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5