Rozbudowa sieci kolei dużych prędkości w Wielkiej Brytanii ma za zadanie poprawić przepustowość krajowej sieci, skrócić czasy przejazdu i włączyć kolejne miasta w strukturę KDP. Inwestycja budzi jednak coraz więcej kontrowersji. Światło dzienne ujrzał właśnie specjalny raport, z którego wynika, że realizacja tej inwestycji może przysporzyć Wielkiej Brytanii sporo problemów.
Budowa linii High Speed 2 została zatwierdzona przez parlament w lutym 2017 roku. Specjalny raport został opracowany kilka miesięcy wcześniej, jednak nie wpłynął on znacząco na zdanie polityków ws. inwestycji. W dokumencie czytamy m.in., że proponowany budżet High Speed 2 nie wystarczy na realizację projektu. Zostanie on przekroczony nawet o 60% i wyniesie ok. 90 mld funtów (przy planowanych 56 mld funtów). Taka analiza została podana w raporcie. Z szacunków wynika, że w tej chwili koszty mogą podwyższyć się o kolejne 10 mld funtów.
Raport odnosi się również do harmonogramu budowy linii High Speed 2. W świetle analizy jest on niemożliwy do zrealizowania. Dokument z końca 2016 roku został oznaczony jako "wrażliwy" i "tajny". Z dotychczasowych ustaleń wynika, że przedstawiciele parlamentu nie mieli możliwości zapoznania się z dokumentem przed głosowaniem w sprawie realizacji HS2.
To jednak nie koniec kontrowersji związanych z rozbudową systemu KDP w Wielkiej Brytanii. Właściciele gruntów, po których ma przebiegać linia, narzekają na znacząco zaniżone rekompensaty, które należą im się za przejęcie gruntów, a także na opóźnienia w wypłacaniu tych świadczeń. Dodatkowo przy okazji konsultacji projektu wpłynęło ponad 2,5 tys. przeróżnych uwag ws. realizacji i protestów przeciwko budowie. Ich autorami są zarówno indywidualni Brytyjczycy, jak i organizacje, stowarzyszenia oraz firmy.
Brytyjski Departament Transportu zastrzega, że analiza jest wewnętrznym dokumentem, który reprezentuje subiektywny punkt widzenia. Z deklaracji urzędników wynika, że budżet projektu powinien zamknąć się w pierwotnie podawanej kwocie w wysokości 56 mld funtów.
Przyszła linia kolejowa HS2 do 2026 roku połączy Londyn z Birmingham. Po jej uruchomieniu, podróż koleją na tym odcinku skróci się z obecnych 2 godzin i 27 minut do zaledwie 58 minut. W drugim etapie powstanie odcinek do Leeds. Sama budowa linii ma stworzyć w całym kraju aż 25 tys. miejsc pracy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.