W tym roku PKP PLK planuje wydać na inwestycje 9 mld zł, ale w kolejnych dwóch latach branżę czeka spadek obrotów. Zarządca infrastruktury przestał ogłaszać przetargi na roboty budowlane.
Zarządca infrastruktury ogłosił zaledwie pojedyncze przetargi na prace budowlane w latach 2016-2017. Brakuje również gotowych projektów, które umożliwiłyby rozpisanie postępowań w najbliższym czasie. Jednak według oficjalnego stanowiska MIR, luki inwestycyjnej nie będzie. – Mając na uwadze kończenie działań realizowanych w ramach perspektywy 2007-2013 oraz systematyczne rozpoczynanie działań w ramach perspektywy 2014-2020, nie przewiduje się wystąpienia istotnej luki inwestycyjnej w sektorze kolejowym – zapewnia rzecznik ministerstwa Piotr Popa.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w związku z przesunięciem poza 2015 r. terminu zakończenia wielu projektów inwestycyjnych, realizowanych na zlecenie PKP PLK, chce spróbować ich „fazowania”, czyli rozliczenia częściowo w poprzedniej, częściowo w kolejnej perspektywie unijnej. Na to potrzebna byłaby jednak zgoda Komisji Europejskiej.
– Dla wybranych inwestycji planowanych w ramach środków dostępnych na lata 2014- 2020 trwają już prace nad przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji, w tym wybrania wykonawcy robót budowlanych. Plan realizacji projektów przez PKP PLK zakłada systematyczne ogłaszanie przetargów dla większości działań w perspektywie 2014-2020 w latach 2015-2017 – zapewnia rzecznik ministerstwa.
Więcej informacji na temat luki inwestycyjnej na kolei oraz opóźnionych inwestycji PKP PLK można znaleźć w Monitorze. Zapraszamy do nowego portalu!