Mimo deklaracji, wciąż nie zakończyły się problemy z odwoływaniem połączeń Kolei Mazowieckich na liniach niezelektryfikowanych. Przewoźnik aż do 17 marca za część połączeń do Sierpca wprowadzi autobusową komunikację zastępczą.
Już w styczniu pisaliśmy, że na nowo otwartej trasie Ostrołęka – Chorzele
obsługę połączeń regularnie przejmują... autobusy. Podobnie było na linii nr 33 Kutno – Sierpc i 27 Nasielsk – Sierpc. Odwołania pociągów przewoźnik tłumaczył m.in. koniecznością przeprowadzenia planowych przeglądów trzeciego i czwartego poziomu utrzymania oraz wypadkami na przejazdach kolejowych z udziałem szynobusów.
Koleje Mazowieckie zapowiadały, że sytuacja unormuje się jeszcze w styczniu po
włączeniu do ruchu pociągów wydzierżawionych od SKPL. Tak się jednak nie stało, a pociągi wciąż są odwoływane. W końcu przewoźnik zdecydował się , od 22 lutego do 17 marca br., za niektóre połączenia na liniach kolejowych nr 33 Kutno – Sierp oraz nr 27 Sierpc - Nasielsk wprowadzić zastępczą komunikację autobusową (ZKA). Przyczyną znów jest ograniczona dostępność spalinowych pojazdów szynowych.
Według wdrażanych przez przewoźnika zmian, na linii kolejowej nr 33, na odcinku Kutno – Płock przewozy realizowane będą z wykorzystaniem dwóch pojazdów serii EN57AKM – w zestawieniu 1 elektryczny zespół trakcyjny (EZT) na pociąg; następnie na odcinku Płock – Sierpc przewozy realizowane będą z wykorzystaniem zastępczej komunikacji autobusowej – ZKA linii Z31; na odcinku Tłuszcz – Sierpc zaplanowana została obsługa pociągów z wykorzystaniem dwóch spalinowych pojazdów szynowych serii SA135. Niemal wszystkie kursy pociągów będą więc obsługiwane przez szynobusy. Wyjątkiem będzie pociąg nr 15142/3 relacji Tłuszcz – Sierpc, który na odcinku Tłuszcz – Nasielsk będzie obsługiwany pojazdem EN57AL, natomiast na odcinku Nasielsk – Sierpc przejazd zrealizowany zostanie z wykorzystaniem zastępczej komunikacji autobusowej –ZKA linii Z91.
Uruchamiana w sposób zorganizowany ZKA, będzie realizowana za pociągi:
- nr 15142/3 – zastępowany na odcinku Nasielsk – Sierpc;
- nr 51360, 15361, 51362 oraz 15363 – zastępowane w całej relacji Płock – Sierpc/Sierpc – Płock;
- nr 51340, 51342, 51344, 51346, 51348, 51350, 51352, 51345 oraz 51356 – zastępowane na odcinku Sierpc – Płock;
- nr 15341, 15343, 15345, 15347, 15349, 15351, 15353, 15355 oraz 15357 – zastępowane na odcinku Płock – Sierpc.
Za pociągi odwołane na odcinku Płock – Sierpc o numerach: 15361, 15341, 15343 oraz 15349 przejazd realizowany będzie z wykorzystaniem dwóch pojazdów obsługujących ZKA, linii Z31 oraz Z31 „bis”. Dodatkowe kursy ZKA linii Z31 „bis” zaplanowane zostały także do realizacji połączeń za pociągi nr: 51340, 51342, 51344, 51346, 51348, 51350, 51352, 51345 oraz 51356, uruchamiane w relacjach Sierpc – Płock oraz Sierpc – Kutno, zastępowane na odcinku Sierpc – Płock pojazdami ZKA. Wynika to z potrzeby zachowania skomunikowań ZKA z pociągami uruchamianymi na odcinkach Płock – Kutno oraz Sierpc – Nasielsk - podsumowują Koleje Mazowieckie.