To sytuacja bez precedensu – przez pierwszych sześć tygodni 2021 roku PKP PLK nie ogłosiła żadnego dużego przetargu. Branża budowlana jest bardzo zaniepokojona.
PKP PLK
zaprezentowała w listopadzie 2020 roku plan przetargowy. – Przetargi będziemy ogłaszać systematycznie – zapowiadał prezes Ireneusz Merchel, dodając, że chodzi o łącznie co najmniej 60 dużych projektów w formule "buduj" na łączną kwotę 16,5 mld złotych do końca 2021 roku. Zaprezentowane branży przetargi na inwestycje podzielono według dat – na półrocza. Jednak już pierwszej części planu – dwunastu postępowań zaplanowanych do końca 2020 roku – nie udało się zrealizować. Ogłoszono tylko pięć postępowań:
Pozostałych zapowiedzianych postępowań (na elektryfikację części stacji Zgorzelec, budowę elementów antyhałasowych na odcinku Podłęże – Tarnów, budowę przejścia pod torami w Rudawie, przebudowę odcinka linii nr 217 odcinek Braniewo – granica państwa, na roboty budowlane na linii nr 171 na odcinku Dorota – Sosnowiec Dańdówka i rewitalizację tunelu na szlaku Wojanów – Janowic) wciąż nie ma.
Zero przetargów od początku 2021 roku
Jeszcze bardziej zaskakujące jest to, że PKP PLK nie ogłosiła w tym roku ani jednego przetargu nieograniczonego – nie tylko na prace inwestycyjne, ale również na zakupy itd. Ostatnie postępowanie zostało wszczęte w sylwestra. To sytuacja bez precedensu u jednego z największych zamawiających w kraju.
Branża jest zaniepokojona. Railway Business Forum i Izba Gospodarcza Transportu Lądowego wysłały wspólny list do Prezesa PKP PLK w tej sprawie. – Lata 2021/22 to okres wielkich inwestycji kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły deklarację, że do końca 2021 roku ogłoszą postępowania przetargowe na roboty budowlane na łączną kwotę ponad 17 mld zł (…). Niestety wygląda na to, że zapowiedzi te nie są spełniane i odnotowaliśmy znaczne opóźnienie w ogłaszaniu i rozstrzyganiu przetargów przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Środowisko kolejowe, a w szczególności firmy realizujące front robót inwestycyjnych, aby się właściwie przygotować, muszą znać z wyprzedzeniem harmonogram inwestycji, jakie są planowane – podkreślają RBF i IGTL.
PLK: Pierwsze przetargi na przełomie miesiąca
O stanowisko w tej sprawie poprosiliśmy PKP PLK. Rzecznik prasowy Mirosław Siemieniec podkreślił w odpowiedzi, że od poinformowania rynku o planach przetargowych na rok 2021, w listopadzie 2020, PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi na ponad 900 mln zł. – W 2021 roku ogłaszanie przetargów wg przedstawionego planu przetargowego nie jest zagrożone – zapewnił rzecznik, dodając, że na przełomie lutego i marca 2021 r. planowane jest wszczęcie m.in. postępowań: na wzmocnienie nasypów na szlaku Naterki – p.odg. Olsztyn linii kolejowej nr 353, zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Prace na szlaku Braniewo – Granica Państwa oraz wykonanie rewitalizacji infrastruktury kolejowej na odcinku p.odg. Dorota – Sosnowiec Dańdówka na linii nr 171 (dwa ostatnie postępowania były planowane do ogłoszenia w ubiegłym roku).
Warto przypomnieć, że od nowego roku w życie
weszło nowe Prawo zamówień publicznych. W całej Polsce zamawiający ogłaszali przetargi przed końcem roku, a teraz
czekają na wykładnię nowych przepisów. PKP PLK nie potwierdza jednak, żeby nowa ustawa była źródłem jakichkolwiek problemów; co więcej, nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi na pytania o przyczyny obecnego stanu rzeczy.