Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tylko 3 mld złotych w przetargach PLK w tym roku?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-09-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Tylko 3 mld złotych w przetargach PLK w tym roku?
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAZdjęcie ilustracyjne
Fatalne informacje dla branży kolejowej. Jak podaje "Rzeczpospolita" łączna wartość przetargów, które ogłosi PKP PLK w tym roku wyniesie niewiele ponad 3 mld złotych. Jeszcze niedawno zapowiadano, że uda się osiągnąć wartość trzykrotnie wyższą, ale apele branży o przeznaczenie tymczasowych środków na projekty kolejowe pozostały bez odzewu.

– Zapowiadane wcześniej przez zarządzającą infrastrukturą spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) plany ogłoszenia w tym roku co najmniej 60 przetargów na modernizację torów o wartości ponad 17 mld zł posypały się jak domek z kart. Najprawdopodobniej skończy się na przetargach za niewiele ponad 3 mld zł – pisze w "Rzeczpospolitej" red. Adam Woźniak. Dodaje, że od stycznia PLK ogłosiła postępowania przetargowe na zaledwie 1,7 mld zł., a do końca roku, według informacji gazety, zostaną ogłoszone przetargi na kwotę zaledwie około 1,4 mld zł w ramach Krajowego Programu Kolejowego.

Puste kieszenie

Jeszcze 2 września w odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak Ministerstwo Infrastruktury poinformowało że PLK planuje ogłosić jeszcze w 2021 roku postępowania o łącznej wartości około 8-9 mld zł, w tym dla inwestycji ujętych w Krajowym Programie Kolejowym.

– Do tej pory, w 2021 roku PKP PLK SA ogłosiła postępowania przetargowe tylko dla zadań realizowanych w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020. Należy mieć na uwadze, że zadania z perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027 nie są ogłaszane, ponieważ nie mają jeszcze zapewnionego finansowania, z uwagi na trwające ustalenia dotyczące dostępnej alokacji środków UE na projekty kolejowe w ramach perspektywy finansowej 2021-2027 – napisał w odpowiedzi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. 

Jak podsumowuje "Rzeczpospolita", nie ma już żadnych szans na to, żeby środki z Krajowego Programu Odbudowy pojawiły się w tym roku. Jeszcze później należy się spodziewać pieniędzy z programu Feniks, który jest dopiero przygotowany. Jak podkreślała w interpelacji posłanka Matysiak, brak przetargów oznacza ogromne kłopoty dla branży; w związku z tym pytała o propozycje rządu na działania, które pozwoliłyby na uniknięcie tzw. dołka inwestycyjnego. Nie uzyskała jednak konkretnej odpowiedzi. 
– Obecnie trwają prace nad kontynuacją Krajowego Programu Kolejowego w perspektywie do 2030 roku zawierającego listę inwestycji w ramach środków pochodzących z nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027, m.in. z programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FENiKS)” oraz nowego instrumentu „Łącząc Europę - CEF 2” – napisał Andrzej Bittel i wskazał, że w listopadzie zakończy się II etapu naboru do programu Kolej Plus i że przygotowywana jest realizacja inwestycji w ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Wspomniał tez o Programie Przystankowym.

Serce bije dla dróg 

Tymczasem brak zatwierdzonych środków pomocowych nie oznacza, że inwestycji nie da się realizować - co doskonale widać po trwających nieprzerwanie inwestycjach drogowych. Podkreślał to już wcześniej Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum. -  Słyszymy, że kolej to priorytet całego rządu. Ale to drogowcy na nic czekać nie muszą. Chcemy aby kolej była potraktowana tak samo – podkreślał.

Jak alarmuje od początku roku RBF, zwolnienia w spółkach realizujących prace i u ich dostawców już się rozpoczęły; grozi nam powtórka z lat poprzednich. – Prosimy o to, by zanim zaczną spływać środki unijne, zadłużyć Fundusz Kolejowy na góra 8 mld zł. To pozwoliłoby naszym firmom przeżyć przez dwa lata, zanim wszystko się rozrusza. Ten rząd, tak jak poprzednie, ma serce po stronie dróg. W rezultacie w ramach 2021 roku, ustanowionego przez Komisję Europejską jako Europejski Rok Kolei, w Polsce kolej traci na znaczeniu – mówi Adrian Furgalski. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy przetarg z ofensywy PLK blisko końca

Biznes

Pierwszy przetarg z ofensywy PLK blisko końca

Jakub Madrjas 17 października 2016

Luka inwestycyjna na kolei potwierdzona

Biznes

Luka inwestycyjna na kolei potwierdzona

Jakub Madrjas 02 lutego 2016

Branżę czeka dwuletnia luka inwestycyjna?

Biznes

Branżę czeka dwuletnia luka inwestycyjna?

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 10 lutego 2015

Zobacz również:

Pierwszy przetarg z ofensywy PLK blisko końca

Biznes

Pierwszy przetarg z ofensywy PLK blisko końca

Jakub Madrjas 17 października 2016

Luka inwestycyjna na kolei potwierdzona

Biznes

Luka inwestycyjna na kolei potwierdzona

Jakub Madrjas 02 lutego 2016

Branżę czeka dwuletnia luka inwestycyjna?

Biznes

Branżę czeka dwuletnia luka inwestycyjna?

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 10 lutego 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5