Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bombardier Transportation (ZWUS) zbuduje ETCS/ERTMS na trasie Wrocław – Poznań

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
03-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Bombardier Transportation (ZWUS) zbuduje ETCS/ERTMS na trasie Wrocław – Poznań
fot. PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za 87 mln zł netto na projekt i budowę systemu ETCS/ERTMS poziomu 2 na odcinku Wrocław – Poznań.

– Efektem wdrożenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2 będzie zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu pociągów na linii z Wrocławia do Poznania. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym ułatwi obsługę pociągów pasażerskich i towarowych oraz ruch aglomeracyjny. Wprowadzenie systemu pozwoli także pociągom, poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, na swobodne przekraczanie granic, bez konieczności wymiany urządzeń lub lokomotyw. Wdrożenie systemu jest szczególnie ważne na linii Wrocław – Poznań, która leży na międzynarodowej trasie E 59, łączącej Skandynawię z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami – poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Co składa się na system?

Zabudowa systemu ETCS poziomu 2 na linii E59 na odcinku Wrocław – Poznań przewiduje wyposażenie linii w nowoczesny system i urządzenia sterowania ruchem kolejowym na ponad 162 kilometrach linii dwutorowej i 17 stacjach.

Dzięki systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów są na bieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone w torach czujniki, tzw. eurobalisy, które przesyłają sygnały o zmianach na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy (eurokabiny). Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także „kontrola” pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.

W ramach podpisanej umowy w trzech lokalnych centrach sterowania ruchem kolejowym (Wrocław Popowice, Leszno i Poznań II) zostaną zamontowane komputery RBC, umożliwiające wysyłanie do pociągów sygnałów, za pośrednictwem kolejowej sieci GSM-R.

Zawarta 29 marca umowa na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych dla zadania „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E 59 na odcinku Wrocław - Poznań w ramach projektu Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T” jest współfinansowane w 85% przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility- CEF). Termin realizacji zawartej dziś umowy wynosi 61 miesięcy od dnia podpisania.

Wykonawcą prac w systemie „projektuj i buduj” jest firma Bombardier Transportation (ZWUS) Polska w Katowicach. Wartość umowy 87 mln zł netto.

Wykonawca przed rozpoczęciem robót opracuje dokumentację projektową, niezbędną do prawidłowego wykonania prac i uzyskania wszystkich wymaganych opinii, uzgodnień, decyzji i pozwoleń. Zawarta umowa przewiduje też przeprowadzenie przez wykonawcę szkolenia dla personelu PLK z obsługi wszystkich nowych urządzeń, w zakresie objętym dokumentacją techniczno-ruchową producenta.

Zmienia się linia Wrocław – Poznań

W zeszłym roku prace modernizacyjne zakończyły się na odcinku od Poznania do Czempinia. W ramach inwestycji prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizowano m.in. osiem stacji i przystanków. Linia została dostosowana do prędkości 160 km/h.

Podobne są efekty modernizacji trasy od granicy województwa do Wrocławia. Obecnie trwa przebudowa środkowego odcinka linii od Czempinia do Rawicza (co niestety wpływa na spore problemy związane z ruchem pociągów, o czy można przeczytać tutaj - dop. red)

Modernizacja realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków instrumentu „Łącząc Europę” w 76%. Całkowity koszt projektu to 1,2 mld zł.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Euroterminal Sławków poszukuje wykonawcy projektu przebudowy urządzeń SRK

Infrastruktura

Euroterminal Sławków poszukuje wykonawcy projektu przebudowy urządzeń SRK

informacja prasowa Euroterminal Sławków 28 października 2021

Stacja Katowice Kostuchna z nowym systemem SRK

Infrastruktura

Stacja Katowice Kostuchna z nowym systemem SRK

informacja prasowa Elester-PKP 14 kwietnia 2021

PLK poszukuje wykonawcy srk dla LCS Stargard

Tabor i technika

PLK poszukuje wykonawcy srk dla LCS Stargard

Michał Szymajda 06 czerwca 2018

PLK zamawia przebudowę srk na stacji Leszno

Infrastruktura

PLK zamawia przebudowę srk na stacji Leszno

Jakub Madrjas 17 listopada 2017

Paraliż kolei w Poznaniu. Cztery dni utrudnień [aktualizacja]

Pasażer

Zobacz również:

Euroterminal Sławków poszukuje wykonawcy projektu przebudowy urządzeń SRK

Infrastruktura

Euroterminal Sławków poszukuje wykonawcy projektu przebudowy urządzeń SRK

informacja prasowa Euroterminal Sławków 28 października 2021

Stacja Katowice Kostuchna z nowym systemem SRK

Infrastruktura

Stacja Katowice Kostuchna z nowym systemem SRK

informacja prasowa Elester-PKP 14 kwietnia 2021

PLK poszukuje wykonawcy srk dla LCS Stargard

Tabor i technika

PLK poszukuje wykonawcy srk dla LCS Stargard

Michał Szymajda 06 czerwca 2018

PLK zamawia przebudowę srk na stacji Leszno

Infrastruktura

PLK zamawia przebudowę srk na stacji Leszno

Jakub Madrjas 17 listopada 2017

Paraliż kolei w Poznaniu. Cztery dni utrudnień [aktualizacja]

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5