Bombardier ogłosił strategiczną decyzję o skoncentrowaniu się na lotnictwie biznesowym oraz zamiarze zmniejszenia zadłużenia poprzez sprzedaż działu transportowego firmie Alstom. Wartość transakcji wyniesie 8,2 mld dolarów (ok. 7,45 mld euro). Firmy podpisały protokół ustaleń (MOU). Cały proces miałby zakończyć się w I połowie 2021 r.
Swoją decyzję Bombardier ogłosił wczoraj. – To nowy ekscytujący rozdział dla Bombardiera. W przyszłości skoncentrujemy cały nasz kapitał, energię i zasoby na przyspieszeniu wzrostu i zwiększeniu marży w naszej wiodącej działalności, związanej z samolotami biznesowymi, której wartość sięga 7 miliardów dolarów – mówi Alain Bellemare, prezes i dyrektor generalny Bombardiera.
Bombardier podpisał z Alstomem i Caisse de dépôt et placement du Québec protokół ustaleń (tzw. memorandum of understanding) ws. sprzedaży działu transportowego. W ramach transakcji Bombardier i la Caisse sprzedałyby swoje udziały w Bombardier Transportation na bazie szacowanej wartości przedsiębiorstwa wynoszącej ok. 8,2 mld dolarów (ok. 7,45 mld euro). Bombardier oczekuje, że całkowite wpływy – po odjęciu długu i przeniesionych zobowiązań, w tym emerytalnych – wyniesie ok. 6,4 mld dolarów (z możliwością zwiększenia o 440 mln dolarów). Po odjęciu udziału la Caisse w wysokości 2,1-2,3 mld dolarów, Bombardier otrzyma kwotę netto 4,2-4,5 mld dolarów, w tym 550 mln dolarów akcji Alstomu o stałej cenie subskrypcji wynoszącej 47,50 dolarów, możliwych do spieniężenia po trzymiesięcznym okresie zamknięcia. Bombardier zamierza przeznaczyć te środki na spłatę długu.
– Sprzedaż części kolejowej pozwoli nam na przekształcenie i przedefiniowanie naszej struktury kapitałowej. Znaczne środki i usunięcie zobowiązań la Caisse zmieni naszą pozycję. Uwzględniając oczekiwane wpływy z wcześniej ogłoszonych transakcji, Bombardier miałby pod ręką od 6,5 do 7 miliardów dolarów gotówki pro forma, co zapewniłoby Spółce zupełnie nowe możliwości zaspokojenia zadłużenia w wysokości 9,3 miliarda dolarów – mówi Bellemare. Podpisanie MOU zostało jednogłośnie zatwierdzone przez zarząd Bombardiera i Alstom, a ogłoszona wczoraj transakcja jest w pełni poparta przez la Caisse, która stanie się nowym długoterminowym i największym akcjonariuszem Alstomu.
Cały proces zbycia części transportowej miałby zakończyć się w I połowie 2021 r., choć oczywiście wszystko zależy od przebiegu procesu antymonopolowego. Zgodnie z wymogami prawa francuskiego Alstom i Bombardier zainicjują procedury informacyjne i konsultacyjne dla rad zakładowych przed podpisaniem dokumentów transakcyjnych. Jak informuje Bombardier, MOU organizuje proces informowania i konsultacji odpowiednich rad zakładowych i zawiera wyłączne zobowiązania obu stron. Przewiduje się, że proces ten potrwa około czterech do pięciu miesięcy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.