Kolejny amerykański przewoźnik zdecydował się na zakup wagonów piętrowych BiLevel produkcji Bombardiera. Nowy tabor umożliwi znaczną poprawę częstotliwości kursowania pociągów podmiejskich San Diego - Oceanside. Dostawy mają nastąpić jesienią i zimą 2022 r.
North County Transit District (NCTD) zamówił 11 nowych wagonów piętrowych BiLevel w wariancie podmiejskim, przeznaczonych do obsługi połączeń COASTER z San Diego do Oceanside. Umowę podpisano 7 lipca, przygotowania do finalizacji kontraktu trwały jednak od kwietnia. NCTD zamierza wykorzystać nowy tabor do zwiększenia częstotliwości połączeń, a także do zabezpieczenia rezerwy na czas zbliżających się napraw okresowych obecnie posiadanych wagonów.
Obecnie w dni powszednie przewoźnik uruchamia 11 par pociągów COASTER, a w weekendy – 4 pary dziennie. Najkrótsze interwały wynoszą od 45 do 60 minut, a najdłuższe – do 3,5 godziny. Po uzupełnieniu taboru pociągi mają kursować w szczycie co pół godziny, a poza nim – co godzinę. Łącznie w dni robocze ma kursować aż 21 par pociągów.
Zamówienie podstawowe jest warte ok. 43 milionów dolarów. W jego skład wchodzi 8 wagonów przejściowych i 3 sterownicze. Zostaną z nich sformowane dwa składy (jeden wagon sterowniczy ma stanowić dodatkową rezerwę). NCTD ma ponadto prawo skorzystania z opcji na zakup 27 kolejnych wagonów. We flocie przewoźnika znajduje się dziś 28 wagonów piętrowych BiLevel oraz 7 lokomotyw.
Wagony BiLevel zyskały na kontynencie północnoamerykańskim wielką popularność. Ich pierwsza wersja zadebiutowała w roku 1978. Na ich zakup zdecydowało się łącznie 14 przewoźników i organizatorów przewozów w Kanadzie i USA (ostatnio
informowaliśmy o ich kupnie przez dwa zarządy transportu z amerykańskiego Zachodniego Wybrzeża). W wyniku ostatniej modernizacji pojazdy zyskały budowę pudła zapewniającą większe bezpieczeństwo w razie zderzenia (system Crash Energy Management), a także bardziej opływowy kształt kabiny maszynisty, energooszczędne oświetlenie, zmiany w układzie otwierania drzwi oraz wentylacji. Przy siedzeniach pasażerów pojawiły się gniazdka USB.
Budową wagonów zajmie się kanadyjska fabryka koncernu Bombardiera w Thunder Bay. Dzięki masowej skali produkcji czas dostawy będzie stosunkowo krótki: pierwsze wagony dla NCTD mają być dostarczone już jesienią 2022 r. Po zakończeniu odbiorów – o kilka miesięcy później, w okresie zimowym – zaczną wozić pasażerów.