Konsorcjum Bombardier – Hitachi będzie dostawcą nowych pociągów dużych prędkości dla nowego, prywatnego operatora Ilsa, który zadebiutuje na hiszpańskiej sieci kolei dużych prędkości.
Hitach Rail i Bombardier Transportation dostarczą Ilsie 23 składy zespolone ETR1000, znane już z włoskiego systemu KDP. Wybór okazał się oczywisty, bowiem większościowym udziałowcem Ilsa jest włoski państwowy operator Trenitalia, który działa w konsorcjum ze spółką Operador Ferroviario de Levante. Trenitalia ma już dobre doświadczenia z eksploatacją tych pojazdów na włoskich torach. Jeżdżą tu pod marką Frecciarossa. Wartość kontraktu jest olbrzymia – to 797 milionów euro.
– ETR1000 zmienił oblicze transportu kolejowego we Włoszech, jest najszybszym i najbardziej podziwianym pociągiem w Europie. Chcemy, by ten świetny pojazd, znany z wysokiego komfortu, dostępności i niskiego hałasu woził teraz pasażerów w Hiszpanii, był częścią rozrastającej się sieci kolei dużych prędkości w Hiszpanii – powiedział prezes Hitachi Rail, Andrew Barr.
– Liberalizacja rynku kolejowego w Hiszpanii pozwoli nowej spółce Ilsa na zaoferowanie zupełnie nowej jakości podróży. Liczymy na to, że pasażerowie przesiądą się z własnych aut i samolotów właśnie do pociągów. Bez wątpienia nasze nowe pociągi ich do tego przyciągną – powiedział Franco Beretta, dyrektor zarządzający Bombardier Transportation we Włoszech.
23 zestawy będą budowane wspólnie przez Hitachi (który kupił Ansaldo Bredę) i Bombardiera we Włoszech. 200-metrowe pociągi zabiorą na pokład 460 pasażerów i podobnie jak włoskie, już dostarczone pojazdy, będą zdolne jeździć w ruchu rozkładowym z prędkością do 360 km/h. Będą oczywiście zbudowane zgodnie z TSI, będą też wielosystemowe.
Konsorcjum ma niewiele czasu na zbudowanie tych bardzo zaawansowanych pociągów. Ilsa chce rozpocząć kursowanie na początku 2022 roku. Zbudowanie i homologowanie pojazdów na rynku hiszpańskim w tak krótkim czasie zakrawa na cud, dlatego możliwe są przesunięcia terminów bądź posiłkowanie się innymi pojazdami.
Ilsa będzie kursować na trasach z Madrytu przez Barcelonę do granicy z Francją, z Madrytu do Walencji z odnogą do Allicante oraz do Sewilli z odgałęzieniem do Malagi.
Więcej na temat liberalizacji hiszpańskiego rynku przewozów
można przeczytać tutaj. O drugiej spółce Rielsfera, która zacznie kursować w Hiszpanii
piszemy tutaj, a o testach pierwszego nowego pociągu KDP
dla państwowego operatora Renfe tutaj. Przypomnijmy, że w 2019 roku Trenitalia
zamówiła kolejne pociągi ETR1000 także dla swojej własnej sieci połączeń kolejowych.