— Na takie pytanie zasadniczo większość indagowanych odpowiada: księgowość bilansuje faktury i wiemy, ile co nas kosztuje. Bardziej dociekliwi potrafią to odnieść do tony ładunku na bocznicy a nawet — ale to już zdecydowanie rzadziej — obliczenia udziału transportu kolejowego w kosztach jednostkowych wyrobu czy wyrobów. Czy to obraz wystarczający muszą sobie odpowiedzieć menadżerowie, w których obszarze zarządzania jest ta grupa będąca zawsze większym lub mniejszym, ale zawsze kosztem działalności — pisze Ryszard Węcławik, prezes TOR Certyfikacje. Już 12 lipca w Warszawie odbędzie się seminarium "Bocznice Kolejowe 2016".
– Często postrzegane przez pryzmat udziału procentowego są albo traktowane jako nieistotne z uwagi na jego niską wartość w firmach o wysokim kapitale obrotowym lub uważane z zło konieczne do czasu, kiedy są w całości lub znaczącej części pokrywane z nabywców w cenach produktów. Problem może się pojawić, gdy stają się one elementem gry rynkowej, gdy na przetargach i w negocjacjach mogą wpływać na możliwość obniżenia oferowanej ceny produktu. Podczas seminarium postaramy się opowiedzieć, czy optymalizacja kosztów finansowych i kosztów ekonomicznych transportu kolejowego w części bocznicowej jest możliwa. Identyfikacja kosztów, grup zasobów, optymalizowanie procesów obsługi i utrzymania z zastosowaniem dobrych praktyk i efektywnego wykorzystania zasobów oraz usprawnienie technologii pracy bocznicy kolejowej, w tym z uwzględnieniem metodologii Lean Management jest możliwa. Pozwoli to być może na zapoczątkować myślenie: a jak jest u mnie i co ja mogę zrobić? – uważa prezes Węcławik, który będzie jednym z prelegentów podczas wspomnianego seminarium.
W trakcie seminarium "Bocznice Kolejowe 2016" udzielona zostanie odpowiedź na pytanie, czy i jak jest możliwe racjonalizowanie kosztów w obecnych realiach rynkowych oraz wymogach prawnych poprzez, m.in.:
– dostosowanie warunków współpracy pomiędzy właścicielem bocznicy a operatorem wykonującym przewozy kolejowe na bocznicach,
– dostosowania umów (operatorskich i utrzymania infrastruktury) do obecnych realiów rynkowych oraz specyfiki branży i lokalizacji bocznicy.
Wykazane zostanie także, jak te zmiany finalnie wpłyną na poprawę jakości obsługi transportu kolejowego na bocznicy i poziom całkowitych kosztów funkcjonowania transportu kolejowego.
Seminarium
"Bocznice Kolejowe 2016", organizowane przez Tor-Audytor (organizator merytoryczny) oraz TOR Konferencje (organizator techniczny) pod patronatem Urzędu Transportu Kolejowego, to kolejna edycja wydarzenia, które co roku dostarcza wiadomości o obecnych, jak i planowanych do wprowadzenia uregulowaniach prawnych – mających istotne znaczenie dla tych, którzy posiadają lub eksploatują bocznice kolejowe lub dopiero mają zamiar rozpocząć taką działalność. Wśród tematów, odnośnie do których zostaną przekazane informacje, znajdują się:
– Zarządca infrastruktury – użytkownik bocznicy – użytkownik infrastruktury usługowej,
– Czy użytkownik bocznicy przekształci się w zarządcę infrastruktury?
– Jaki mamy stan bocznic kolejowych?
– Jak wprowadzić podział bocznic w zależności od wielkości ich infrastruktury i przewozów?
– Jakie są wymogi formalne dla użytkownika bocznicy?
– Co różni transport technologiczny od transportu na ogólnodostępnej bocznicy?
– Bezpieczeństwo kolejowe na bocznicy – obowiązki badania zdarzeń i raportowanie.
Wśród prelegentów znajdą się eksperci Urzędu Transportu Kolejowego, Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Tor-Audytor i TOR Certyfikacje.