Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bocznica+. Optymalizacja pracy bocznic kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-07-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Tor Konferencje

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Bocznica+. Optymalizacja pracy bocznic kolejowych
Do przewozów towarowych koleją potrzebni są nadawcy ładunków, przewoźnicy z taborem i obsługą oraz droga kolejowa z odpowiednio zamówioną trasą. 

Jest jednak jeszcze jeden, kluczowy element, bez którego tego procesu nie uda się zrealizować. To miejsce, w którym następuje załadunek lub rozładunek, a operacja ta odbywa się na bocznicy kolejowej. W dużych organizacjach przy transporcie towarów masowych, takich jak węgiel czy surowce chemiczne nikt nie zadaje pytania o sensowność funkcjonowania bocznicy. Natomiast w przedsiębiorstwach, które mogą rozważyć alternatywnie wybór środka transportu, utrzymanie bocznicy kolejowej nie jest takie oczywiste. Stąd decydenci, biorąc pod uwagę koszty oraz uciążliwości formalne i techniczne, często rezygnują z transportu kolejowego a bocznice są likwidowane.

Problem  udziału kolei w „modal split” jest oczywiście bardziej skomplikowany, jednak kwestie związane z bocznicami mają  w tym znaczny udział. Bocznica kolejowa pełni też w wielu przypadkach  dodatkową rolę jako droga kolejowa prowadząca do obiektów infrastruktury usługowej. Od lat zjawisko zamykania albo degradacji bocznic kolejowych jest znane i komentowane, lecz nie przynosi to oczekiwanych rezultatów i zarówno ilość, jak i stan bocznic pozostawia wiele do życzenia. Wśród przyczyn takiej sytuacji wymienia się m.in. wysokie koszty administracyjne oraz operacyjne, dużą ilość formalności i potencjalnych kar, likwidację podmiotów eksploatujących bocznice kolejowe bądź też zmianę technologii pracy zakładów.

Postulat rewitalizacji, modernizacji i rozbudowy bocznic kolejowych musi być poparty rozwiązaniami zawierającymi rzeczywiste udogodnienia dla zarządców infrastruktury oraz instrumenty prawno-organizacyjne likwidujące nadmierne bariery dla takiej działalności. Konieczne jest też wsparcie finansowe np. w formie ulg podatkowych czy innych preferencji o charakterze ekonomicznym. 
Pozostawienie zarządców „samych sobie” w nadziei, że rynek samoistnie ureguluje ten problem, prowadzić będzie do dalszej degradacji a plany unijne oraz krajowe dotyczące przeniesienia transportu towarowego z dróg na kolej będą trudne do realizacji. Potrzebny jest program typu Bocznica +, który doprowadzi do rozwoju bocznic poprzez ułatwienia formalno-prawne i zachęty finansowe.

O tych zagadnieniach, a w szczególności o diagnozie stanu aktualnego i pomysłach optymalizacji pracy bocznic kolejowych będzie mowa podczas konferencji Bocznica +, która odbędzie się 23 lipca w Warszawie. Informacje o konferencji można znaleźć TUTAJ.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowa bocznica wojskowa przy linii 12

Infrastruktura

Nowa bocznica wojskowa przy linii 12

Roman Czubiński 29 marca 2023

Podlaskie: Bliżej 12-kilometrowej bocznicy w gminie Suwałki

Infrastruktura

Lublin: Powstaje nietypowy wiadukt nad bocznicą

Fotorelacje

Lublin: Powstaje nietypowy wiadukt nad bocznicą

jar, Rynek Kolejowy 11 marca 2019

Kolejni poszkodowani przez rozbiórkę bocznicy kolejowej w Gdańsku

Infrastruktura

Zobacz również:

Nowa bocznica wojskowa przy linii 12

Infrastruktura

Nowa bocznica wojskowa przy linii 12

Roman Czubiński 29 marca 2023

Podlaskie: Bliżej 12-kilometrowej bocznicy w gminie Suwałki

Infrastruktura

Lublin: Powstaje nietypowy wiadukt nad bocznicą

Fotorelacje

Lublin: Powstaje nietypowy wiadukt nad bocznicą

jar, Rynek Kolejowy 11 marca 2019

Kolejni poszkodowani przez rozbiórkę bocznicy kolejowej w Gdańsku

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5