PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że kończą się prace projektowe dla robót na kilku liniach kolejowych na Pomorzu, które przede wszystkim mają zapewnić objazdy na czas modernizacji linii 201. Przetargi na prace budowlane mają zostać ogłoszone jeszcze w tym roku.
PKP PLK informuje, że kończy się przygotowywanie dokumentacji projektowej dla prac na odcinku Kokoszki – Stara Piła (linia nr 234) oraz na odcinku Stara Piła – Glincz (linia nr 229), a także przebudowę linii na odcinku Kościerzyna – Somonino (nr 201), na odcinku Somonino – Kartuzy (nr 214) i na odcinku Glincz – Kartuzy (nr 229). To pozwoli ogłosić jeszcze w tym roku trzy przetargi na prace budowlane – zapowiada PKP PLK. To kolejno:
- Przygotowanie linii kolejowych nr 234 na odcinku Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz jako trasy objazdowej na czas modernizacji linii 201.
- Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy.
- Roboty budowlane na linii kolejowej nr 229 odc. Glincz – Kartuzy.
Pierwsza inwestycja to tzw. bajpas kokoszkowski – kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do końca 2021 roku i stanowić trasę objazdową na czas przygotowywanej przez PKP PLK elektryfikacji i budowy drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo. Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części:
odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk) oraz właśnie modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej).
rys. openrailwaymap.org Druga inwestycja, czyli modernizacja linii 201 z Kościerzyny przez Somonino i Kartuzy do Gdańska ma poprawić przepustowość linii i podnieść poziom obsługi pasażerów na pięciu stacjach i kilkunastu przystankach. Tędy, dzięki budowie tzw. bajpasa kartuskiego, będą mogły jeździć pociągi podczas modernizacji odcinka linii 201 Somonino-Glincz. Więcej na temat boom inwestycyjnego na pomorskich liniach kolejowych
pisaliśmy w miesięczniku "Rynek Kolejowy".
Trwają przygotowania do modernizacji linii 201Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują również materiały do przetargu na modernizację trasy z Somonina do Gdyni Głównej. Zaplanowano dobudowę drugiego toru na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa i dobudowę trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz modernizację i elektryfikację linii. Realizacja ma umożliwić rozwój połączeń pasażerskich, a także poprawić dostęp transportu kolejowego do portu.
Jak informuje PLK, w ramach projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto. Etap I” PLK podwyższą i wydłużą 33 perony m.in. na stacjach i przystankach: Kościerzyna Gołubie Kaszubskie, Somonino, Żukowo Wschodnie, Kartuzy. Mają pojawić się nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. PLK zapowiada też budowę bezkolizyjnych skrzyżowań. Istniejące wiadukty i przepusty zostaną zmodernizowane.
Projekt „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, Etap I” ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko POIiŚ. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 140 km/h oraz towarowych do 100 km/h, a także przepustowość linii. Trwa
projektowanie modernizacji i elektryfikacji linii 201 od Kościerzyny do Maksymilianowa (przetarg trwał 16 miesięcy), czyli II etap inwestycji w linię 201. Etap II". Zaplanowano to do końca 2019 roku. Budowa przewidziana jest w latach 2020-2023 r. Ten projekt również ubiega się o dofinansowanie z POIiŚ.