Województwo wielkopolskie podpisało umowę na prace przygotowawcze przed rewitalizacją linii kolejowej 356, od Wągrowca, przez Gołańcz do granicy z województwem kujawsko-pomorskim. Wybrano także wykonawcę dokumentacji projektowej dla rewitalizacji dalszego fragmentu tej linii, biegnącego przez Kujawy.
Linia kolejowa 356 jest pozytywnym przykładem rewitalizacji linii kolejowej, która po modernizacji i poprawie parametrów przyciąga nowych pasażerów. Odcinek Poznań – Wągrowiec został zmodernizowany w ostatnich latach dzięki zaangażowaniu środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego. Jednak linia ta biegnie dalej i docelowo łączy Poznań z Bydgoszczą, jako najkrótsza trasa między tymi miastami. Szlak jest jednak przejezdny tylko do Gołańczy, która znajduje się kilka kilometrów przed granicą Wielkopolski z województwem kujawsko-pomorskim. Do Gołańczy docierają niektóre, przedłużone od Wągrowca, kursy Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Linia ważna dla obu regionów
Oba regiony przez które wiedzie szlak, a więc województwa wielkopolskie i
kujawsko-pomorskie chcą dalszej rewitalizacji tej trasy, co ma umożliwić uruchomienie pociągów Poznań – Bydgoszcz inną trasą niż obecna, przez Gniezno i Inowrocław.
Kilka tygodni pisaliśmy o postępach w pracach, a także założeniach rewitalizacji dla obu odcinków, wielkopolskiego oraz kujawskiego. Teraz nastąpiło przyspieszenie tej inwestycji.
Wielkopolska z umową na dokumentację projektową
Województwo wielkopolskie podpisało niedawno umowę z PKP PLK, która dotyczy wykonania prac przygotowawczych do rewitalizacji linii 356 w Wielkopolsce, a dokładniej odcinka od Wągrowca, przez Gołańcz do granicy regionu. W ramach zadania zostanie wykonana dokumentacja projektowa, a prace rewitalizacyjne mogłyby ruszyć po 2023 roku. Obejmą odcinek 26 kilometrów linii, z czego 6 kilometrów jest obecnie nieprzejezdnych.
Opracowanie dokumentacji projektowej jest dofinansowane z regionalnego programu operacyjnego dla Wielkopolski na lata 2014-2020, kwotą ponad 6,3 miliona złotych, a całkowita wartość tego zadania to 10 milionów złotych.
Jak mówi nam wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak, rewitalizacja dalszego odcinka linii 356 w Wielkopolsce jest priorytetem dla samorządu województwa, który będzie chciał ją finansować z kolejnego regionalnego programu operacyjnego. Wstępne szacunki mówią o tym, iż to zadanie może kosztować około 150 milionów złotych.
Kujawy z umową na dokumentację przedprojektową i projektową
Kilka tygodni temu wspominaliśmy o tym, iż nadal nie udało się rozstrzygnąć
postępowania na wykonanie dokumentacji przedprojektowej oraz projektowej potrzebnej do rewitalizacji dalszego odcinka trasy, biegnącego od granicy województwa kujawsko-pomorskiego do Kcyni. To zadanie obejmuje także budowę mijanki na linii 281, między Kcynią, a Nakłem nad Notecią. Także tutaj sprawy posunęły się do przodu, ponieważ PKP PLK w końcu rozstrzygnęła przetarg na dokumentację, którą wykona firma Databout z Warszawy. Na realizację tego zadania przewidziano 500 dni od dnia podpisania umowy.