Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Bliżej PKP Holding. MAP ma gotowy projekt prawa

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-05-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Bliżej PKP Holding. MAP ma gotowy projekt prawa
Fot. MAP
Eksperci opracowali dla Ministerstwa Aktywów Państwowych gotowe projekty zmian prawnych dotyczących nadzoru właścicielskiego. Jeden z projektów zakłada wprowadzenie długo oczekiwanego prawa holdingowego. Zdaniem PKP SA przyspieszy to wdrożenie struktury holdingowej w spółkach kolejowych.

Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) poinformowało, że eksperci zaproszeni w ramach Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego po trzymiesięcznej pracy przedstawili gotowe projekty zmiany Kodeksu spółek handlowych oraz innych ustaw. Prace nad ustawami wspierał zespół konsultacyjny, którego przewodniczącym jest dr hab. Mirosław Pawełczyk, prof. Uniwersytety Śląskiego (UŚ), którego eksperci na każdym etapie prac konsultowali propozycje zmian.

Bliżej PKP Holding

Jak czytamy, projekt autorstwa zespołu eksperckiego ds. prawa koncernowego, którego przewodniczącym jest prof. dr hab. Andrzej Szumański zakłada wprowadzenie do polskiego prawa spółek handlowych regulacji prawnej tzw. prawa holdingowego, która ma regulować relacje prawno-prywatne pomiędzy spółką dominującą i jej spółkami zależnymi. – Powinno się to odbywać w sposób uwzględniający interes wierzycieli, członków organów oraz drobnych wspólników, zwłaszcza spółki zależnej – uważa MAP.

Samo powstanie propozycji reformy zostało przygotowane w odpowiedzi na postulaty zgłaszane przez polskich przedsiębiorców działających w stosunkach dominacji i zależności. Sytuacja ta wynikała bezpośrednio z przygotowanego w 2000 r. Kodeksu spółek handlowych, gdzie przyjęto koncepcję ograniczonego prawa holdingowego, pozostawiając tym samym pewną lukę prawną, która teraz może zostać uzupełniona – informuje ministerstwo.

Jak informowaliśmy, zarząd Grupy PKP rozpoczął już wcześniej przygotowania do utworzenia holdingu, co ma zaowocować lepszą integracją działań spółek kolejowych. Jak mówi rzecznik PKP SA Michał Stilger, spółka "z satysfakcją przyjmuje planowane uzupełnienie polskiego systemu prawa o przepisy całościowo regulujące strukturę i funkcjonowanie holdingów". – Wraz z uchwaleniem prawa holdingowego PKP SA dostrzega szansę na szybsze wdrożenie przygotowywanej od 2017 roku struktury holdingowej w Grupie PKP – podkreśla Stilger.

Reforma prawa handlowego i rad nadzorczych

Jak czytamy w komunikacie MAP, kolejny projekt, przedłożony przez zespół ekspercki ds. reformy prawa handlowego, którego przewodniczącym jest dr hab. Piotr Pinior (prof. UŚ) zakłada zmiany w kilkunastu przepisach prawa handlowego Kodeksu spółek handlowych. Jedną z najważniejszych propozycji zawartych w dokumencie jest doprecyzowanie sposobu, w jaki oblicza się długość kadencji członka organu spółki kapitałowej. Nowy przepis zakłada, podobnie jak w przypadku zapisów o prostej spółce akcyjnej, że kadencja będzie obliczana w pełnych latach obrotowych, o ile statut spółki nie zakłada inaczej. Dodatkowo do przepisów o spółce akcyjnej i spółce z o.o. wprowadzone zostaną obowiązki lojalności i zachowania poufności członków organów spółki po wygaśnięciu ich mandatu. Nowością będzie również przyjęcie tzw. Business judgement rule oraz dodanie zapisów ułatwiających podejmowanie uchwał i odbywanie posiedzeń za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Z kolei projekt wypracowany przez zespół ekspercki ds. zwiększenia efektywności rad nadzorczych, którego przewodniczącym jest dr Radosław L. Kwaśnicki skupił się przede wszystkim na wyposażeniu rad nadzorczych spółek akcyjnych oraz spółek z o. o. w narzędzia umożliwiające prowadzenie bardziej efektywnego nadzoru korporacyjnego. Rady nadzorcze są niczym innym jak reprezentacją osób ponoszących ekonomiczne ryzyko funkcjonowania spółki, dlatego niezwykle ważne jest, aby ustawodawca na bieżąco monitorował dynamiczne zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą oraz wsłuchiwał się w realne potrzeby uczestników rynku. Wynikiem takiej dbałości jest przedstawiony pod głosowanie projekt zmian mający na celu zwiększenie efektywności procesów związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwami – informuje MAP.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Dworzec w Rzepinie jeszcze poczeka na dokończenie robót

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Dworzec w Rzepinie jeszcze poczeka na dokończenie robót

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5