Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego wstępnie przygotowuje się do uruchomienia połączeń pasażerskich na odcinku Parczew – Lubartów jeszcze w ramach obowiązującego rozkładu jazdy. Na koszt przedsięwzięcia może mieć wpływ uruchomienie trzech nowych miejsc do wsiadania. O ich powstaniu mówiło się od dawna, jednak o zamiarze ich przygotowania jeszcze w tym roku PKP PLK oficjalnie poinformowało organizatora kolejowych przewozów regionalnych.
W dniu 2 kwietnia tego roku na odcinek Lublin – Lubartów linii Łuków – Lublin Północny wróciły pociągi pasażerskie. Zanim to jednak nastąpiło, pojawiły się informacje o planach przygotowania trzech nowych peronów – dwa na terenie Lubartowa i jeden w Parczewie. Obecne położenie stacji kolejowych względem centrum miast i osiedli mieszkaniowych jest słabe. Zarządca infrastruktury zatem dąży do wzniesienia obiektów w lepszych lokalizacjach. Jak w maju informowała „Rynek Kolejowy” Małgorzata Kwiatkowska z PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Lublinie wystąpiono z oficjalnymi pismami do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego i do Zarządu Spółki o podjęcie stosownej uchwały celem rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin Północny na odcinku Lubartów – Lublin Północny”. Dzięki realizacji wspomnianego projektu mają powstać dwa nowe przystanki. Zakłada się, że jeden powstanie w pobliżu ul. Lipowej, a drugi – ul. Słowackiego.
Natomiast Urząd Miasta Parczew poinformował o planach przygotowania miejsca do wsiadania i wysiadania w rejonie Al. Jana Pawła II i ul. Kolejowej. Wzniesienie tego obiektu wcześniej zapowiadał również Zakład Linii Kolejowych w Lublinie.
Budowa nowych obiektów będzie skutkowała jednak wyższym kosztem uruchomienia połączeń. Wraz z udostępnieniem nowych miejsc do wsiadania i wysiadania pociągi będą musiały wykonać większą pracę eksploracyjną – nowe miejsca zatrzymań składów znajdują dalej od Lublina niż istniejące obecnie stacje.
- Koncepcją włączenia kolejowej obsługi odcinka Lubartów - Parczew w obecny rozkład jazdy pociągów oraz założenia rozkładu jazdy edycji 2013/2014 podlega aktualnie na ponownej analizie, w związku z oficjalnym zasygnalizowaniem przez zarządcę infrastruktury kolejowej (5 lipca 2013 r.), zamiaru przygotowania trzech nowych miejsc do wsiadania i wysiadania podróżnych w rejonie Lubartowa i Parczewa. Ma to bowiem wpływ na wymiar (wydłużenie) pracy eksploatacyjnej pociągów, czasy przejazdu oraz w efekcie na wyższe koszty tego przedsięwzięcia. Istotne będzie zwłaszcza, jak zarządca infrastruktury kolejowej zinterpretuje własny „Regulamin przydzielania tras pociągów…” oraz „Cennik stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej…” w zakresie wysokości stawek opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej w odniesieniu do wydłużonych odcinków, których z oczywistych przyczyn nie można było zamówić w terminach obowiązywania stawek podstawowych – wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Beata Górka, rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.