PKP Polskie Linie Kolejowe zbudują trzy nowe przystanki kolejowe na Podkarpaciu. Sens ich powstania jest kontrowersyjny, wobec żadnej lub mizernej oferty kolei regionalnej, jaką oferuje samorząd Podkarpacia w miejscach, gdzie powstaną. Będą kosztować 9 milionów złotych.
– Nowe przystanki Mielec Europark i Chorzelów Południowy powstaną na trasie Padew – Dębica. Przystanek Strzyżów Zachód zostanie zbudowany na linii Rzeszów – Jasło. Mieszkańcy zyskają dodatkowe punkty dostępu do kolei, a to oznacza lepsze możliwości codziennych przejazdów koleją do pracy, szkoły, czy podróży okazjonalnych – czytamy w komunikacie prasowym PKP PLK.
– Budowa nowych przystanków w Mielcu, Chorzelowie i Strzyżowie w ramach Programu Przystankowego jest odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne mieszkańców Podkarpacia. Dzięki rządowemu programowi zwiększy się dostępność do kolei, a to przekłada się również na atrakcyjność regionu i poprawę warunków życia – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Problem w tym, że dla przystanków w Mielcu (Europark) i Chorzelowie Południowym na razie planuje się taki ruch osobowy, który podważa sens budowy dodatkowej infrastruktury pasażerskiej. Województwo podkarpackie na odcinku z Mielca do Padwi zamierza bowiem uruchamiać... dwa pociągi dziennie (tylko 4 kursują na wyremontowanym za wielkie pieniądze odcinku linii z Dębicy do Mielca),
o czym piszemy tutaj. Jak informuje PLK, w Mielcu, przystanek Europark będzie zlokalizowany w rejonie strefy ekonomicznej, koło przejazdu kolejowo-drogowego. Chorzelów Południowy zostanie wybudowany w ciągu drogi gminnej Chorzelów – Szkotnia, przy przejeździe kolejowo-drogowym.
W Strzyżowie przystanek Strzyżów Zachód będzie w ciągu drogi gminnej przy ul. 1 Maja, obok przejazdu kolejowo-drogowego. Tutaj oferta powinna być nieco lepsza (ok. 7 par pociągów), choć na razie nie powstanie w Strzyżowie dużo ważniejszy przystanek przy rynku, a "Strzyżów Zachód" będzie odcięty od siatki połączeń PKM,
o czym piszemy tutaj.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 1 lutego br. umowy z wykonawcami na zaprojektowanie i zrealizowanie prac o łącznej wartości blisko 9 mln zł netto. Mielec Europark będzie kosztować 3 mln zł netto, Chorzelów Południowy – 2,4 mln zł. Zbuduje je Intop Tarnobrzeg. Umowę na realizację przystanku Strzyżów Zachód, o wartości 3,2 mln zł netto zawarto z Przedsiębiorstwem Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej.
Zaprojektowanie i wykonanie robót dla budowy nowych przystanków zaplanowano w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Rozpoczęcie prac zaplanowano w pierwszym kwartale 2023 r., a ich zakończenie w trzecim kwartale 2023 r. Warto podkreślić, że obecnie na linii 106 z Rzeszowa do Strzyżowa zaczęły się już prace przy budowie mijanek i nowych przystanków, które wstrzymały ruch kolejowy na tej linii. Czy będzie potrzebne kolejne wstrzymanie ruchu ze względu na budowę "Strzyżowa Zachód"? Tego na razie nie wiemy.