Mimo utrudnień spowodowanych przebudową Katowickiego Węzła Kolejowego Koleje Śląskie utrzymały rekordowy poziom blisko 22 mln przewiezionych pasażerów z 2023 roku. Oznacza to, że drugi rok z rzędu statystycznie każdy mieszkaniec województwa śląskiego pięciokrotnie wybrał podróż pociągami regionalnego przewoźnika. W 2024 roku częściej niż rok wcześniej podróżowaliśmy pociągami do turystycznych miejscowości: Wisły, Ustronia, Zwardonia i Zakopanego.
Pociągi Kolei Śląskich w ubiegłym roku przejechały 8,7 mln pociągokilometrów – o ponad 7% więcej niż
w 2023 r. Ten dystans wystarczyłby, aby objechać Polskę wzdłuż granic 2,5 tys. razy. Z kolei średnia długość trasy, którą pokonał statystyczny pasażer Kolei Śląskich w 2024 roku, wyniosła 41,7 km. To mniej więcej dystans między Katowicami a Zawierciem.
Najpopularniejsze stacje i połączenia
Największą popularnością w 2024 roku cieszyła się linia S1 Gliwice – Częstochowa. Pociągi Kolei Śląskich przewiozły tu 9,3 mln pasażerów. Na podium znalazła się także linia S5 Katowice – Zwardoń z 4,2 mln podróżnych oraz S4, łącząca stolicę województwa z Tychami – 1,4 mln pasażerów.
Podobnie jak w latach ubiegłych, pasażerowie najczęściej rozpoczynali podróż na stacji w Katowicach – 5,8 mln podróżnych, oraz w Gliwicach i w Częstochowie – kolejno: 1 mln oraz 0,9 mln pasażerów. Dane pochodzą z liczników zamontowanych w pojazdach, a na sumę składa się liczba podróżnych wchodzących do pociągów na poszczególnych dworcach, stacjach i przystankach.
Najpopularniejszym połączeniem w całej ofercie Kolei Śląskich był przyspieszony pociąg relacji Gliwice – Częstochowa (14:58 – 16:49) – średnia dobowa liczba podróżnych przekroczyła 700 osób.
Rekordowe pierwsze półrocze i skutki przebudowy PKP PLK
– Analizując frekwencję w poszczególnych miesiącach, można zobaczyć zdecydowany wzrost podróżnych rok do roku w pierwszym półroczu 2024 roku. Od stycznia do czerwca podróż pociągami Kolei Śląskich wybrało o ponad 600 tys. pasażerów więcej niż rok wcześniej – mówi rzecznik prasowy Kolei Śląskich Bartłomiej Wnuk.
We wrześniu rozpoczęła się
przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego, prowadzona przez PKP PLK. Utrudnienia związane z remontami – zamykanie kolejnych torów na stacji w Katowicach i innych miejscach – zmniejszyły liczbę kursujących pociągów.
– Mniej pociągów na kluczowych połączeniach to mniej pasażerów. Od jesieni liczba podróżnych zmalała średnio o 10% miesięcznie – informuje Wnuk i dodaje, że najwięcej pasażerów zrezygnowało z transportu kolejowego na terenie województwa śląskiego właśnie we wrześniu, kiedy rozpoczęły się prace prowadzone przez PKP PLK. Liczniki zamontowane w pojazdach odnotowały wtedy 1,6 mln pasażerów – o 0,2 mln mniej niż w analogicznym okresie w 2023 roku.
– Koleje Śląskie minimalizują utrudnienia związane z przebudową prowadzoną przez PKP PLK, między innymi dzięki współpracy z innymi przewoźnikami i wzajemnym honorowaniu biletów na odcinkach objętych remontem. Pomiędzy Mysłowicami, Sosnowcem, Tychami i Gliwicami a Katowicach posiadacze biletów Kolei Śląskich mogą korzystać z autobusów i tramwajów ZTM oraz połączeń
Polregio i PKP Intercity – wylicza Bartłomiej Wnuk.
Tabor, który nie może przejechać przez stację Katowice, KŚ kierują natomiast w inne rejony województwa śląskiego, uruchamiając nowe połączenia i wzmacniając te, które cieszą się rosnącą popularnością wśród pasażerów, jak linia S17 Gliwice – Rybnik.
W góry coraz częściej jeździmy pociągami Kolei Śląskich
Pasażerowie Kolei Śląskich coraz częściej wybierają pociągi jako środek transportu do turystycznych miejscowości. Z połączeń w kierunku Wisły, Ustronia, Zwardonia i Zakopanego w ubiegłym roku skorzystało łącznie prawie 3 mln osób, czyli o ponad 640 tys. pasażerów więcej niż w 2023 roku.
W minionym roku pociągi na trasie Katowice – Zwardoń przewiozły 1,69 mln podróżnych, co stanowi wzrost o prawie 250 tys. pasażerów w porównaniu do 2023 roku. Z kolei na trasie
Katowice – Wisła Głębce liczba podróżnych wzrosła o 400 tys. i w 2024 roku wyniosła 1,2 mln.
Pasażerowie częściej korzystali także z
bezpośrednich połączeń do Zakopanego. Pociągami Kolei Śląskich do stolicy Tatr w 2024 roku wybrało się prawie 28 tys. podróżnych, podczas gdy rok wcześniej było ich niespełna 24 tys.
– Cieszymy się, że coraz więcej osób wybiera pociągi Koleje Śląskie jako wygodny i ekologiczny środek transportu do turystycznych miejscowości. Staramy się wzmocnić ten trend, dlatego wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 15 grudnia 2024 roku uruchomiliśmy nową
weekendową linię S77 z Raciborza do Wisły Głębce i zwiększyliśmy liczbę połączeń do Zakopanego – dodaje rzecznik KŚ.