Partnerzy serwisu:
Pasażer

Blackout w Hiszpanii. Sieć kolejowa sparaliżowana

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Blackout w Hiszpanii. Sieć kolejowa sparaliżowana
fot. JPVL (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0
Z powodu skrajnych zmian temperatur w Hiszpanii doszło do wielkiej awarii systemu elektroenergetycznego. Jej konsekwencje dotknęły również Portugalię i południową część Francji, a także Andorę. Efektem blackoutu jest paraliż w funkcjonowaniu wielu obszarów gospodarki i życia społecznego, w tym portów lotniczych i transportu kolejowego.

Dziś na Półwyspie Iberyjskim z uwagi na stosunkowo rzadkie zjawisko atmosferyczne, polegające na skrajnych różnicach temperatur w krótkim czasie i powodującego wahania napięcia na liniach przesyłowych, doszło do ogromnej awarii całego systemu elektroenergetycznego. Nałożył się na to pożar na linii przesyłowej pomiędzy Hiszpanią a Francją. Początek problemów miał miejsce w okolicach 12:30 czasu lokalnego. Dotknęły one nie tylko całą kontynentalną część Hiszpanii, ale także Portugalię, Andorę oraz południową część francji. Choć podjęto już próby przywracania zasilania w północnej i południowej części kraju, wiele wskazuje na to, że utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu nawet kilkudziesięciu milionów mieszkańców będą mogły potrwać dłużej – nawet tydzień.

O ile w przypadku Portugalii deklaruje się przywrócenie zasilania w ciągu kilku godzin, tak w Hiszpanii należy się liczyć z ograniczeniami w dostawach prądu przez kolejnych kilka dni. W zaistniałej sytuacji hiszpańska administracja rządowa, mając na względzie bezpieczeństwo reaktorów jądrowych, podjęła decyzję o czasowym wyłączeniu z użytkowania aż pięciu elektrowni nuklearnych. Warto dodać, że w portugalskie służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo poinformowały, że awaria nie była związana z cyberatakiem, rozwiewając tym samym pojawiające się w przestrzeni publicznej spekulacje. Cyberatak jako możliwą przyczynę awarii zasugerował m.in. prezydent wspólnoty autonomicznej Andaluzja.

Awaria silnie uderzyła również w szeroko pojętą infrastrukturę krytyczną. Nie działają choćby bankomaty (a w przypadku niektórych banków również aplikacje mobilne), czy sygnalizacja świetlna na ulicach miast. Choć w portach lotniczych udało się uruchomić stosunkowo szybko awaryjne zasilanie (podobnie jak w szpitalach), pasażerowie podróżujący do i z Hiszpanii muszą się liczyć z opóźnieniami samolotów, które w niektórych przypadkach sięgną z pewnością wielu godzin. Wiele osób zostało także uwięzionych w windach. Doszło ponadto do wstrzymania wszystkich (!) pociągów hiszpańskich kolei państwowych Renfe, które poinformowały o tym przed godziną 14:00 czasu lokalnego.

Szczególnie dotkliwie konsekwencje awarii odczuli pasażerowie pociągów kolei dużych prędkości, którzy zostali w nich uwięzieni w znacznym oddaleniu od jakichkolwiek ośrodków miejskich. Brak zasilania spowodował także awarię urządzeń klimatyzacyjnych, w efekcie czego konieczne było awaryjne otwieranie drzwi do członów pociągów, a część pasażerów postanowiła wysiąść i udać się w dalszą drogę pieszo. W największych miastach nie działają również systemy metra. W przypadku Barcelony doszło do zatrzymania niemal w tym samym czasie aż 24 pociągów. O ile w większości przypadków ewakuacja pasażerów przebiegała sprawnie, zdarzały się też sytuacje, w których trwała ona dłużej.

Z powodu zaistniałej sytuacji mieszkańcy Hiszpanii oprócz wszystkich pozostałych utrudnień zmagają się dodatkowo z paraliżem komunikacyjnym na drogach. Z uwagi na przywołane wcześniej masowe awarie sygnalizacji świetlnej w miastach, skutkujące ogromnym wzrostem ryzyka kolizji, władze publiczne odradzają korzystanie z samochodów. Trudno jednak sobie wyobrazić całkowite wstrzymanie jakiegokolwiek ruchu samochodowego, dlatego na wielu skrzyżowaniach ruchem kierują policjanci, a rząd rozważa wykorzystanie sił zbrojnych w celu opanowania sytuacji. Warto dodać, że Repsol, hiszpański koncern paliwowy, wstrzymał produkcję w jednej z rafinerii ropy naftowej. Grzegorz Onichimowski, prezes zarządu Polskich Sieci Elektroenergetycznych, poinformował natomiast, że awaria na Półwyspie Iberyjskim nie stanowi zagrożenia dla stabilności dostaw energii elektrycznej w Polsce.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa Ursus Północny do modernizacji. Primost Południe blisko kontraktu

Infrastruktura

Warszawa Ursus Północny do modernizacji. Primost Południe blisko kontraktu

Mikołaj Kobryński 28 kwietnia 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Iran. Kolej w kraju ajatollahów

Pasażer

Iran. Kolej w kraju ajatollahów

Przemysław B. Jezierski 21 kwietnia 2025

Zobacz również:

Warszawa Ursus Północny do modernizacji. Primost Południe blisko kontraktu

Infrastruktura

Warszawa Ursus Północny do modernizacji. Primost Południe blisko kontraktu

Mikołaj Kobryński 28 kwietnia 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Iran. Kolej w kraju ajatollahów

Pasażer

Iran. Kolej w kraju ajatollahów

Przemysław B. Jezierski 21 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5