PKP PLK przygotowały i skierowały do konsultacji projekt Planu Biznesowego na najbliższe sześć lat. – Niestety przedstawiony do konsultacji materiał, mimo wysokiej rangi i umocowania, okazuje się zaskakująco skromny i oszczędny. Bezprecedensowe jest w nim zwłaszcza ubóstwo danych liczbowych i finansowych – komentuje dokument Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej.
Na przełomie listopada i grudnia PKP PLK przygotowały i skierowały do konsultacji projekt Planu Biznesowego na najbliższe sześć lat. Dokument ten po przyjęciu przez zarząd spółki ma być podstawą zawarcia wieloletniego kontraktu utrzymaniowego i wypełnienia zobowiązań zawartych w przygotowanym miesiąc wcześniej projekcie programu „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku”.
Niestety przedstawiony do konsultacji materiał, mimo wysokiej rangi i umocowania, okazuje się zaskakująco skromny i oszczędny. Bezprecedensowe jest w nim zwłaszcza ubóstwo danych liczbowych i finansowych. Opis sześcioletniej działalności przedsiębiorstwa z kapitałem zakładowym na poziomie 16,7 mld zł, zarządzającego majątkiem o wartości ponad 53 mld zł i zatrudniającego prawie 40 tys. pracowników przedstawiono bowiem na dziewięciu stronach – włącznie z okładką i spisem treści.
Przy tak dużej oszczędności treści wiele zagadnień potraktowano powierzchownie a szereg pominięto. W rezultacie dane finansowe ograniczają się do jednej, czterowierszowej tabeli. Całkowicie pominięte są informacje takie jak opis rynku na którym funkcjonuje zarządca, otoczenie konkurencyjne, opis głównych klientów, analizy popytu i podaży, plan marketingowy – w tym działania ukierunkowane na rozwój sprzedaży, plan operacyjny, plan organizacji i zarządzania czy plan zatrudnienia. Brakuje również kluczowych z punktu widzenia rynku kolejowego danych – czyli prognozy pracy eksploatacyjnej i polityki cenowej dla dostępu do infrastruktury.
Analizując nieliczne wartości liczbowe, można odnieść wrażenie, że przyjęte w dokumencie kierunki rozwoju nie wpisują się również w nałożony prawem europejskim obowiązek zmniejszania kosztów zapewnienia infrastruktury – a więc podnoszenia efektywności. Koszty działalności gospodarczej PKP PLK S.A. mają bowiem w ciągu sześciu lat wzrosnąć o 45%, a dofinansowanie ze środków publicznych o niemal 70%. Niestety nic nie wskazuje na to, żeby proporcjonalnie miał rosnąć ruch pociągów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.