– Przetargi na modernizację odcinków Chabówka – Rabka i Klęczany – Nowy Sącz są na zaawansowanym etapie, a planowany wybór wykonawcy to III kwartał 2022 roku – poinformował w Sejmie wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Na razie nie ma jednak pieniędzy na realizację inwestycji.
– Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz była tematem pytania w sprawach bieżących zadanego przez posłów z regionu na 59. posiedzeniu Sejmu RP. Przetargi na modernizację odcinków Chabówka – Rabka i Klęczany – Nowy Sącz są na zaawansowanym etapie postępowania przetargowego (oba postępowania po aukcjach), a planowany wybór wykonawcy to III kwartał 2022 r. – informuje wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Budżet przekroczony, minister ma nadzieję na realizację
– Projekt, którego jednym z celów jest poprawa dostępności komunikacyjnej atrakcyjnych turystycznie regionów południowej Małopolski, finansowany będzie w ramach Krajowego Planu Odbudowy oraz programu unijnego FEnIKS – dodaje. Jak informował, przebieg przetargów wskazuje, że będzie trzeba rozwiązać problem zwiększonych kosztów. Kosztorys został wyliczony dwa lata temu.
Kwota na realizację odcinka Chabówka – Rabka to 352,3 mln złotych brutto. Oferty złożone w postępowaniu znacznie przekraczały za to pół miliarda złotych, ale PKP PLK nie opublikowała wyników po aukcji elektronicznej. Na odcinek Klęczany – Nowy Sącz przeznaczono jeszcze więcej, bo 755 mln zł brutto, ale oferty zaczynały się od 1,34 mld złotych (w obu przypadkach przed aukcją najtańszy był Budimex).
Jak przypomina PAP, PKP PLK zakłada, że źródłem finansowania będzie Krajowy Plan Odbudowy, dlatego – jak wskazał wiceminister – przetargi zostały ogłoszone w formule warunkowej, która przewiduje możliwość ich unieważnienia, gdyby środki te nie zostały przyznane. – Mam nadzieję, że taka sytuacja tu nie nastąpi – zaznaczył Bittel. Z kolei budowa nowej linii kolejowej łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną – przekazał wiceminister infrastruktury – znajduje się na etapie przygotowania przetargu, który będzie ogłoszony w przyszłym roku. W tym roku PKP PLK
rozstrzygnęła przetargi na budowę 4 podstacji trakcyjnych dla elektryfikacji linii Chabówka – Nowy Sącz, w ramach projektu budowy linii „Podłęże – Piekiełko”.
To tylko fragment linii 104
Przetarg dotyczący długo oczekiwanej przebudowy linii 104 Chabówka – Nowy Sącz został ogłoszony w lutym –
pisaliśmy o tym szeroko tutaj. Warto przypomnieć, że nie chodzi tu o całą linię, lecz o dwa, krótkie odcinki – od Chabówki (gdzie linia łączy się ze trasą kolejową Zakopane – Kraków) do Rabki Zarytego oraz od Nowego Sącza do Klęczan. – Projekt jest skomplikowany, będziemy przebudowywać most na Dunajcu, budować nową stację. Prace będą toczyć się w takim kierunku, aby przygotować linię 104 do osiągania prędkości od 100 do 150 km/h – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Wizualizacje obiektów, które powstaną na modernizowanej linii 104 do Chabówki,
można zobaczyć tutaj.